Artikel
Geschreven door Bart ten Cate
Posted on 25-04-2014

De kracht van concrete betalingsafspraken

536 keer gelezen
Het belang van duidelijke betalingsafspraken wordt onderschat bij het binnenhalen van nieuwe klanten. In de praktijk merk ik dat het gros van de ondernemingen slechts de focus heeft op het genereren van omzet. Als u structureel met uw klant praat over (korte) betalingsafspraken, verbetert dat uw cashflow.
 
Maar nog belangrijker, u voorkomt opnieuw een gang naar uw financier om te vragen voor extra kredietruimte. Zeker in een tijd waarin veel ondernemers met plannen voor nieuwe investeringen rondlopen nu de crisis achter ons ligt.
 

Afspraak is afspraak

Het gezegde ‘afspraak is afspraak’ kennen we allemaal. Wat niet vergeten mag worden is dat we wel duidelijke afspraken moeten maken, waarop u zich kunt beroepen. Een verwijzing naar de algemene voorwaarden in een contract is juridisch gezien wel sterk, maar het is beter om ze ook daadwerkelijk te bespreken.

Zonder heldere betalingsafspraken en zonder deze op een juiste manier met uw klant te bespreken loopt u het risico op een strijd over de toepasselijkheid van uw verkoopvoorwaarden en de toepasselijkheid van de inkoopvoorwaarden van uw klant. Dit kan u commercieel slecht van pas komen. Misschien is het zelfs een bedreiging voor uw cashflow en daarmee de continuïteit van uw onderneming?

U kunt dit eenvoudig voorkomen door vooraf alles concreet te bespreken en vast te leggen zodat beide partijen zich echt kunnen beroepen op het gezegde ‘afspraak is afspraak’.
 

Wettelijke richtlijn voor betalingstermijnen

In een nieuwe wetgeving, die vorig jaar van kracht is geworden, is bepaald dat als u geen heldere afspraken heeft gemaakt en geen algemene voorwaarden heeft meegenomen in de overeenkomst, de volgende wettelijke richtlijnen voor B2B vorderingen gelden:
  • Zonder contractuele afspraken geldt een termijn van uiterlijk 30 dagen.
  • U mag contractueel een betalingstermijn afspreken van maximaal 60 dagen.
  • U mag alleen een betalingstermijn van langer dan 60 dagen hanteren als dit geen nadelige gevolgen heeft voor een van de betrokken partijen.    

De rol van uw salesforce

Met militaire precisie weten verkopers potentiële klanten te overtuigen. Onderhandelen over de prijs? Geen probleem voor sales. Onderhandelen over de leverdatum? Geen probleem voor sales. Onderhandelen over een korte betalingstermijn? Vaak wel een probleem. Dat moet anders uitgevoerd kunnen worden door professionele onderhandelaars!

Als ik iemand van een afdeling sales de vraag stel: ‘Waarom verkoop je ook niet een goede betalingstermijn?’, is het antwoord standaard dat het niet lekker loopt In mijn opinie kan een goede verkoper echter zonder probleem de betalingsvoorwaarden bespreken en ook het contract binnenhalen. We mogen niet vergeten dat een heldere betalingsafspraak een essentieel onderdeel van de overeenkomst is. Om deze ommekeer te kunnen maken is het van belang dat uw sales management hier actief op stuurt.

Elke dag maken uw verkopers nieuwe afspraken. En dat is fantastisch. Een klein stapje verder is ook het maken van concrete en korte betalingsafspraken. Dat helpt uw bedrijf voorwaarts.
 

Op zoek naar tips voor het optimaliseren van uw credit management beleid?
Download de cue card