Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 10-07-2013

De kracht van data

182 keer gelezen

Toen ik een jaar of dertien was, zei mijn vader een keer tegen mij: “Bedrijven die veel data (informatie) ter beschikking hebben en deze data op een goede manier weten te gebruiken, zijn de succesvolle bedrijven van de toekomst.”

De opkomst van Big Data

Destijds heb ik niet al te veel waarde gehecht aan de quote van mijn vader, maar kijk nu eens waar bedrijven als Google en Facebook staan! Deze bedrijven hebben zoveel (persoons)gegevens beschikbaar dat de Amerikaanse overheid hen min of meer dwingt deze informatie aan verschillende overheidsorganen beschikbaar te stellen. Ze hebben zelfs zo veel data ter beschikking dat er recent een nieuwe term voor is bedacht: ‘Big Data.’ We spreken van Big Data wanneer een database te groot is om met een regulier databasemanagementsysteem te onderhouden.

Data = informatie = omzet

De cruciale factor voor het succes van bovengenoemde bedrijven is dat zij data om weten te zetten in informatie en informatie weten om te zetten in verdienmodellen. Dit noemen we ook wel Business Intelligence.

Hoe kunt ú uw data omzetten in een effectief verdienmodel? Een stappenplan.

1. Allereerst is het goed om u te realiseren dat u waarschijnlijk over meer waardevolle data beschikt dan u initieel beseft. Deze data vloeien voort uit bijvoorbeeld:

  • Logistieke systemen
  • ERP systemen
  • Klantmanagement systemen
  • Google Analytics

2. De systemen dienen met elkaar te kunnen communiceren en de informatie uniform te zijn om zodoende vergelijkingen te kunnen maken.

3. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen welke doelen u wilt bereiken met het analyseren van de data. U wilt bijvoorbeeld meer omzet genereren bij bestaande klanten. Welke data heeft u dan nodig en zijn deze al beschikbaar? Stel uzelf vragen als:

  • Wie zijn onze klanten?
  • Wat zijn de producten of diensten die onze klanten afnemen?
  • Welke klanten nemen ons hele scala aan diensten of producten af en welke niet?
  • Hebben we mogelijkheden tot cross-selling bij deze klanten?
  • Weten we waarom klanten bij ons kopen?

4. De laatste stap is om de geselecteerde data zo te presenteren dat het bruikbare informatie wordt voor het management.

In mijn volgende blog zal ik ingaan op de beveiliging van data, wat momenteel een zeer hot topic is.