Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 20-08-2013

De superpromoter of brand ambassador

88 keer gelezen

Marketing: oprecht, goedkoop en efficiënt? Back to Basics (deel 1 van 2).

Op dit blog schreef ik onlangs over content marketing, over de trendrede 2014, en het gevoel dat daar waarschijnlijk uit zal spreken dat transparant, eerlijk, en bewust ondernemen de trends zullen zijn voor de komende jaren. Als het erop lijkt dat ik hiermee een voorspelling doe, over een serie toespraken die voorspellend van aard zijn – zo visionair ben ik nu ook weer niet: in een serie artikelen op molblog.nl lichten verschillende trendwatchers die een bijdrage leveren aan de trendrede een tipje van de sluier op over wat we op 10 september kunnen verwachten.
 

Transparantie, eerlijkheid en bewust ondernemen zijn toverwoorden

Maar als transparantie, eerlijkheid en (milieu-)bewust ondernemen de toverwoorden zijn voor de toekomst, en we daarmee in feite een beweging zien van 'back to basics', wat betekent dat dan voor marketing als geheel? Mijns inziens kan marketing zowel oprechter, goedkoper als efficiënter, als we met onze marketingstrategieën óók 'back to basic' gaan.

Marketing 1.0: mond-op-mond reclame
Het behoeft weinig uitleg dat marketing en reclame ooit zijn voorafgegaan door mond-op-mond reclame, en mensen die simpelweg hun eigen waar aanprezen. Denk aan de boer die weliswaar geen 3-sterren sales training heeft gehad, maar wel volledig overtuigd zijn eigen product aanprijst op een boerenmarkt.

Marketeers anno 2013 komen druppelsgewijs tot het inzicht dat het nog steeds waarde heeft als mensen die dichtbij het productieproces staan het product of de dienst bij hun vrienden en kennissen aanprijzen. Het gekke is: klanten zijn mensen –  maar wat sommigen soms lijken te vergeten, is dat bedrijven ook uit mensen bestaan.
 

Online en offline brand ambassadors

En die mensen hebben netwerken: familie, kennissen, vrienden. De mensen in uw bedrijf zijn aanwezig op sociale netwerken, worden daar ook gehoord en maken daar contact met mensen. Gewild of ongewild worden deze mensen in feite de online en offline brand ambassadors van uw merk (voor meer informatie over het combineren van online en offline strategieën in uw marketingmix kan ik u overigens verwijzen naar dit artikel op het blog van Graydon). Het lijkt erop dat binnen veel organisaties een slapende kracht schuilt, in de zin van een ontzettend krachtige groep potentiële ambassadeurs van uw merk.
 

5 redenen om uw medewerkers als marketingkanalen in te willen zetten

Erin Nelson, B2B-marketeer legt in een guest-blog uit waarom u uw medewerkers in zou moeten willen zetten als (super)promotors:

  1. Het is kosteneffectief: je gebruikt iets wat je al hebt en interactie die van nature al plaatsvindt.
  2. Mensen geloven informatie van andere mensen, en nog het meest van mensen die ze kennen.
  3. De beste promotors zijn mensen die het bedrijf, de bedrijfscultuur en het product het beste kennen en begrijpen.
  4. Vanuit diverse lagen en afdelingen in het bedrijf bereik je ook diverse lagen en afdelingen van de samenleving.
  5. Uw bedrijf wordt menselijker in de ogen van de consument, en dat is een vorm van transparantie die klanten aantrekt.

Het inzetten van uw medewerkers als online en offline merkambassadeurs is een heel slimme, efficiënte maar vooral ook authentieke manier om uw bedrijf en uw product dichter bij de mensen te brengen.

Als u hier meer over wilt weten: in een volgend stuk geef ik u handvatten over hoe u deze strategie in de praktijk zou kunnen brengen.