Artikel
Geschreven door Lisanne Barnaart
Posted on 18-01-2019

De toekomst van crowdfunding

150 keer gelezen

Crowdfunding heeft, sinds het ontstaan begin deze eeuw, bewezen dat het kan wedijveren met de ‘’traditionele’’ financieringsbronnen. Bij zowel startende ondernemingen als grotere bedrijven neemt het aandeel financieringen uit crowdfunding toe. Toch zijn er ook zorgen. De crowdfundingmarkt staat daarom op een belangrijk kruispunt. Kan crowdfunding het wat amateuristische imago van zich afschudden en de stap zetten naar een volwassen markt? In ons onderzoek spraken wij met een tiental crowdfundingplatformen en namen de toekomst van de markt samen onder de loep.

Groeispurt crowdfundingmarkt

Het aantal crowdfundingplatformen is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Doordat banken, mede door de crisis, steeds minder snel leningen afgeven wint de crowdfunding markt aan populariteit. Dit heeft geleid tot inmiddels zo’n 100 verschillende crowdfundingplatformen. Elk met hun eigen discipline of niche.

De markt oogt dan ook verzadigd. De eerste schifting lijkt al in de maak, waarin het kaf van het koren wordt gescheiden. Uit onderzoek van de AFM uit 2017 blijkt dat 31% van de geregistreerde platformen inactief zijn. Een stijging ten opzichte van de jaren ervoor. Desalniettemin groeit de Nederlandse markt nog elk jaar. Zo werd er in 2014 nog 60 miljoen geïnvesteerd in crowdfunding projecten, in 2018 was dit al 329 miljoen.

 

Groeiverwachting

Crowdfunding groeit dus in razend tempo door. Kijkend naar de totale leensom van het MKB en het aandeel van crowdfunding, is het einde van deze groei nog lang niet in zicht. De tientallen bestuurders van crowdfundingplatformen die wij ondervroegen voor ons rapport, voorzien dan ook een groei in het aantal investeringen.

De groeiverwachtingen volgens bestuurders op een rijtje:

  • De snelheid
    Bij crowdfunding is gebleken dat de snelheid van financieren ten opzichte van banken enorm in het voordeel werkt voor ondernemers. Dit blijft een grote drijfveer om voor ondernemers te kiezen voor crowdfunding. Hierdoor zet de groei nog verder voort.
  • Partnerships met banken
    Er zijn steeds meer banken die platformen ondersteunen door bijvoorbeeld mee te financieren. Hierdoor zijn financieringen sneller rond. De verwachting is dat partnerships met banken gaat stijgen, wat eveneens zorgt voor de groei van crowdfunding.
  • Aandelenuitgifte
    Leningen vormen de belangrijkste bron van inkomsten voor crowdfunding. Hoewel de verwachting is dat dit ook in de toekomst zo blijft, wordt de grootste groei juist verwacht aan de aandelen-kant. Doordat ondernemers liever hun kansen spreiden, passen aandelen hier beter bij dan leningen.
     

‘’KNAB investeert altijd 10% mee in elke case die we aan de investeerders aanbieden.’’
Jeroen ter Huurne, Algemeen Directeur, Collin Crowdfund N.V.
 

Crowdfunding: zorgen voor de toekomst

Omdat crowdfunding nog relatief een kleine speler is in het financieringslandschap, is elke andere financieringsvorm een directe concurrent. Om de concurrentie voor te blijven benoemen de geïnterviewde bestuurders van crowdfundingplatformen een aantal aandachtspunten voor in de toekomst.

  • Concurrentie
    Niet alleen concurrerende financieringsvormen, zoals lease of factoring zijn een zorg. Maar ook de verschillende platformen, kredietverstrekkers en banken. Banken en kredietverstrekkers kunnen goedkoper leveren en hebben te maken met soepelere regelgeving.
  • Reputatieschade
    Een vaak genoemde zorg van bestuurders heeft te maken met slechte resultaten van concullega's. Het omvallen van andere platformen of een mislukt project gaat gepaard met negatieve publiciteit en kan ernstige imagoschade voor de hele markt veroorzaken.
  • Toenemende zorgplicht
    Platformen kunnen te maken krijgen met positieve en negatieve effecten van een toenemende zorgplicht. Enerzijds beperkt regelgeving de vrijheid van een platform. Anderzijds resulteert strengere regelgeving voor toetredende ondernemers in meer succesvolle projecten.
     

‘’Crowdfunding gaat zeker groeien, maar dat is wel afhankelijk van hoe de wetgeving eruit gaat zien.’’
Peter-Paul van Dijk, Algemeen Directeur, Kapitaal op Maat
 

Crowdfunding: kansen voor de toekomst

De MKB’er van nu gaat niet langer naar een bank, maar maakt steeds sneller gebruik van alternatieve financiering of combinatie financiering. Daarnaast werken automatisering en technologische ontwikkelingen in het voordeel van de crowdfundingplatformen, die de snelheid en accuraatheid van financieringen versoepelen.

We lichten drie grote kansen verder uit:

Imago
De markt wint terrein onder nieuwe investeerders door positieve geluiden en een beter imago. Door het laagdrempelige karakter is het eenvoudig om te investeren met een beperkte inleg zonder veel kennis van zaken. Daarnaast draagt de crowdfunding markt bij aan een positieve sociale cohesie in de samenleving. Veel projecten zijn gericht op het realiseren van een duurzame of sociale impact. Bewuste investeerders creëren binding met een onderneming waarbij winst een ondergeschikt onderdeel is.

Regelgeving
De EU heeft eind 2018 nieuwe regelgeving aangenomen rondom crowdfunding. Dit is een aanvulling op het MiFID II, het Europees kader voor Crowdfunding in Effecten. Op Europees Niveau zijn er dus positieve ontwikkelingen op het gebied van regelgeving. De AFM kijkt ondertussen waakzaam mee met de ontwikkelingen in de sector en geeft tevens kaders Zo wordt er langzaam toegewerkt naar het model zoals in het Verenigd Koninkrijk, waar crowdfunding al verankerd is in de wet. Deze ontwikkeling heeft daar al geleid tot een positiever imago, fiscale voordelen en een verdere groei van de markt.

Terugtrekken van banken
De soms verplichte risico-aversie van banken maakt crowdfunding een aantrekkelijk alternatief. In vergelijking met banken kijken crowdfunders immers minder naar zekerheden, maar meer naar kansen in de toekomst.

Databeheer
Doordat de markt zich nagenoeg compleet online afspeelt ligt hier een grote kans voor een verbeteringsslag. Zo kunnen algoritmes op basis van de beschikbare data bijvoorbeeld helpen bij het beter beoordelen van ondernemers en de kans van slagen.
 

‘‘Er liggen nog vele kansen voor de sector in de toekomst. Steeds meer ondernemers en investeerders staan er open voor. Eerst was het een novelty, maar nu hoor je steeds meer de succesverhalen.’’
Jeroen Broekema, Directeur, Funding Circle Nederland

 

Graydon en crowdfunding hand in hand

Wilt u de uitdagingen op het gebied van concurrentie, reputatie en wetgeving voorblijven? Dan is data een belangrijke factor. Met behulp van Graydon data wordt de slagingskans van projecten beter voorspelbaar voor bestuurders van crowdfundingplatformen. Op basis van concrete data behoeften uit de markt, optimaliseren wij de screening- en scoringsmodellen van crowdfundingplatformen op basis van talloze kenmerken. Zo wordt het succes van projecten voorspelbaar, de slagingskans groter, behalen investeerders meer rendement en krijgen crowdfundingplatformen een nog beter imago.

Wilt u weten wat Graydon kan betekenen voor uw platform? Neem dan contact op.