Kredietwaardigheid checken
Terug naar overzicht
blog

De voordelen van een geoptimaliseerd werkkapitaal

Hoewel de wettelijke betaaltermijn 30 dagen is, krijg ik regelmatig van bedrijven te horen dat hun openstaande facturen pas na 60 dagen of zelfs nog later worden betaald omdat dit ‘nu eenmaal normaal is in hun branche’. Deze bedrijven zijn daardoor zelf continu aan het voorfinancieren, terwijl ze hun geld eigenlijk nodig hebben om te herinvesteren in bijvoorbeeld research en development. Blijkbaar is een geoptimaliseerd werkkapitaal nog niet voor ieder bedrijf vanzelfsprekend. Dat zou het wel moeten zijn!

Waarom werkkapitaal optimaliseren?

Hoe langer het duurt voor een debiteur zijn facturen betaalt, hoe langer u op uw geld moet wachten. Hetzelfde geldt ook andersom voor uw crediteuren. Hoe langer u het betalen van uw leveranciers uitstelt, hoe langer u geld in kas houdt dat u kunt besteden aan andere uitgaven. Het vinden van de juiste balans hierin (en dus het optimaliseren van uw werkkapitaal) is belangrijk voor finance, voor sales en uiteindelijk voor uw gehele bedrijf. Het gaat immers om het optimaliseren van het financieel vermogen waarmee u onder andere uw voorraden inkoopt.

Als debiteuren later betalen, moet u dit uit eigen middelen betalen - of moet u er zelfs kapitaal voor lenen. Bovendien: als u genoeg werkkapitaal te besteden heeft, kunt u niet alleen op korte termijn uw schulden aflossen. U kunt uw kapitaal óók gebruiken om te investeren in (lange termijn) middelen om uw concurrenten voor te blijven.

Hoe kunt u uw werkkapitaal snel verbeteren?

Laat uw finance medewerkers zich vooral focussen op uw debiteuren. Door voor nieuwe klanten periodiek kredietinformatie op te vragen, krijgen zij meer inzicht in hun kredietwaardigheid. Uw medewerkers kunnen hierdoor beter inschatten hoe goed een klant betaalt en welk bedrag maximaal bij deze klant open mag staan voor betaling.

Daarnaast kan finance bestaande klanten periodiek controleren – want al hoor ik vaak dat bedrijven goed kunnen inschatten hoe goed of slecht hun bestaande klanten betalen, hierin schuilt wél een groot risico. U weet immers nooit wat zich werkelijk achter de kantoorgevel van uw klant afspeelt. Financiële problemen kunnen pas op het laatst (als het al te laat is) aan het licht komen. Het werkkapitaal optimaliseren en besluiten nemen op basis van periodieke kredietinformatie levert uiteindelijk dus meer geld op dan het kost - en voorkomt tijdsverspilling en afschrijvingen.

Op tijd een automatische melding in uw inbox

Met Mijn Graydon kunt u kredietinformatierapporten opvragen om bestaande en nieuwe klanten periodiek te controleren of om klanten continu te laten monitoren. In het laatste geval krijgt u automatisch een melding per e-mail als er iets verandert in het kredietrapport van een klant. De nadruk ligt daarbij vooral op betaalervaringen. Als een debiteur slechter of juist sneller facturen betaalt, hoort u dat direct. Hierdoor kunt u op tijd en adequaat reageren als er iets verandert in het betaalgedrag van uw klanten – en zo uw werkkapitaal continu geoptimaliseerd houden.

Meer weten?

Voor meer informatie over het optimaliseren van werkkapitaal en de ondersteuning die Mijn Graydon u hierbij biedt, kunt u mij altijd bellen op +31 20 567 9913 of e-mailen op m.moszkowicz@graydon.nl. Lees daarnaast ook dit artikel eens over het planmatig omgaan met werkkapitaal en dit artikel met 11 tips voor het optimaliseren van werkkapitaal.

Gelijkaardige publicaties