Ketenbeheer
Terug naar overzicht
blog

De winst van verantwoord ketenbeheer

De verantwoordelijkheid van Nederlandse ondernemingen stopt niet bij de grens. De overheid verwacht van ondernemers dat zij weten wat er speelt bij toeleveranciers, wat de herkomst is van grondstoffen en door wie producten gemaakt worden.

Toch concludeerde de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) onlangs dat beursgenoteerde ondernemingen nog te weinig afspraken maken met toeleveranciers over zaken zoals loon, veiligheid en werk- en leefmilieu. Welke kansen biedt verantwoord ketenbeheer?

 

OESO-richtlijnen

De richtlijnen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) zijn MVO-normen voor internationaal ondernemen die door 44 landen worden onderschreven, waaronder door Nederland. De OESO-richtlijnen bieden handvatten voor ondernemers om met kwesties om te gaan zoals kinderarbeid, milieu en corruptie. Sinds de herziening in 2011 maken ook ketenverantwoordelijkheid en mensenrechten deel uit van de richtlijnen. Van bedrijven wordt onder meer verwacht dat zij due diligence toepassen. Dat wil zeggen dat zij de (mogelijke) negatieve impact van hun handelen identificeren, voorkomen en verminderen, en kunnen uitleggen hoe ze omgaan met geïdentificeerde risico’s. Uit onderzoek van de VBDO is vorige week gebleken dat de meerderheid van de bedrijven nog geen due diligence uitvoert.
 

Van risico naar kans

Hoewel naleving van de OESO-richtlijnen voor Nederlandse ondernemingen een voorwaarde is om overheidssteun te kunnen krijgen bij internationale handelsprojecten, zijn de richtlijnen verder ‘slechts’ aanbevelingen: ze zijn niet afdwingbaar. Een keten in kaart brengen en risico’s identificeren kan zeer complex zijn. Toch biedt verantwoord ketenbeheer ook kansen. Ook in dit geval is duurzaamheid niet slechts “een (duur) nobel doel,” zoals blogger Nico onlangs schreef, maar kan het hand in hand gaan met kostenbesparing. “MVO wordt pas echt leuk, als je het niet ziet als risico, maar als een toegevoegde waarde waar je geld mee gaat verdienen,” liet projectmanager Michiel van Yperen van MVO Nederland eind juni optekenen door het FD. Denk bij ketenverantwoording bijvoorbeeld aan marketingvoordeel en de winst van een goede reputatie.

Zelf aan de slag? Raadpleeg voor een stappenplan het dossier Inkoop en Keten van MVO Nederland.

Gelijkaardige publicaties