De credit manager van de toekomst is van alle markten thuis. Zijn rol is in niets te vergelijken met wat hij nu doet, want credit management staat voor een transformatie van formaat! Eng? Bedreigend? Integendeel. Oplettende en vooruitstrevende credit managers kunnen er vooral van profiteren. Wat zijn de trends? En welke alter ego’s moeten credit managers creëren om succesvol op alle veranderingen in te spelen?
Na de financiële crisis zijn banken terughoudender geworden. De belangrijkste uitdaging van credit management wordt dan ook het vinden van antwoorden voor het gebrek aan liquiditeit en het tekort aan werkkapitaal. CFO’s moeten hun cashpositie nauwgezet monitoren en ingrijpen wanneer dat nodig is. Maar credit management moet óók gaan bijdragen aan omzetverhoging. Finance focust nu nog sterk op risico’s, maar de credit manager van de toekomst leunt dicht op sales en let ook op kansen. Zo ontstaat een evenwichtige inschatting van kansen en risico’s, wat de omzet ten goede komt. Als de credit manager dichter tegen sales aankruipt, kan hij ook meer op de wensen van de klant focussen en maatwerk bieden. Geen standaard betaaltermijnen, maar individuele afspraken met elke klant of klantgroep. Administratieve systemen kunnen dat tegenwoordig eenvoudig beheersen - en ook maatwerk zorgt voor meer omzet.
Alles weten over modern credit management? Download dan het 37 pagina’s tellende ‘Handboek voor de moderne credit manager’.
Meer focus op de klant en het bedrijf als geheel - en minder focus op ‘alleen maar’ de finance kant… Uit het voorgaande kunnen we vijf belangrijke trends destilleren waar de credit manager mee te maken krijgt:
Modern credit management ondersteunt de organisatie dus met inzichten en analyses over prospects, klanten en markten. Die inzichten en analyses dragen bij aan de optimalisering van het werkkapitaal en maximalisatie van de winst. Daarnaast beheert credit management interne en externe informatie om bij te dragen aan andere (geautomatiseerde) bedrijfsprocessen. De nieuwe credit manager zal hierdoor een meer coördinerende rol op zich nemen. Hij holt nog steeds achter slechte betalers aan, maar zet daarnaast in nauwe samenwerking met andere afdelingen de lijnen uit bij zakelijke beslissingen. De credit manager van de toekomst moet dus óók kunnen verkopen, coachen en kansberekenen. De man met acht petten. Minstens! Want dit zijn naast de finance pet de alter ego’s van de moderne credit manager:
Vind de 7 alter ego’s van modern credit management in deze handige infographic. Print het uit, hang het op en draag de juiste pet op het juiste moment.
Download gratis het 37 pagina’s tellende ‘Handboek voor de moderne credit manager’ van Graydon. U vindt het handboek hier.