De zeven alter ego’s van de moderne creditmanager

3 Min
28/08/2023

De moderne creditmanager is van alle markten thuis. Zijn rol is de laatste jaren veel veranderd, want creditmanagement staat voor een transformatie van formaat! Eng? Bedreigend? Integendeel. Oplettende en vooruitstrevende creditmanagers kunnen er vooral van profiteren. Wat zijn de trends? En welke alter ego’s moeten creditmanagers creëren om succesvol op alle veranderingen in te spelen?

Chapter 1

Taken van de creditmanager 2.0

CFO’s moeten hun cashpositie nauwgezet monitoren en ingrijpen wanneer dat nodig is. Maar creditmanagement moet óók gaan bijdragen aan omzetverhoging. Finance focust nu nog sterk op risico’s, maar de creditmanager van de toekomst leunt dicht op sales en let ook op kansen. Zo ontstaat een evenwichtige inschatting van kansen en risico’s, wat de omzet ten goede komt. Als de creditmanager dichter tegen sales aankruipt, kan hij ook meer op de wensen van de klant focussen en maatwerk bieden. Geen standaard betaaltermijnen, maar individuele afspraken met elke klant of klantgroep. Administratieve systemen kunnen dat tegenwoordig eenvoudig beheersen - en ook maatwerk zorgt voor meer omzet.

Alles weten over modern creditmanagement? Download dan het ‘Handboek voor de moderne creditmanager’.

Chapter 1

Vijf trends in creditmanagement

Meer focus op de klant en het bedrijf als geheel - en minder focus op ‘alleen maar’ de finance kant… Uit het voorgaande kunnen we vijf belangrijke trends destilleren waar de creditmanager mee te maken krijgt:

  1. Van reactief naar preventief. Slimme creditmanagers wachten niet tot de zaken uit de hand lopen. Klanten vooraf screenen is dus de boodschap. Met de Business Index van GraydonCreditsafe kunnen creditmanagers gemakkelijk klanten screenen.
  2. Van standaardisatie naar maatwerk. Niet elke klant is hetzelfde. Het risico of de commerciële kans kan verschillen. Een standaard procedure is ouderwets en bovendien niet effectief. Segmenteer uw klantenportfolio en ga voor maatwerk. Met de Risicoanalyse van GraydonCreditsafe krijgt u inzicht in waar wel en niet de risico’s liggen in uw klanten- en leveranciersportefeuille.
  3. Zelfstandige rol, maar ook samenwerken. Creditmanagement komt onder de vleugels van finance vandaan. Samenwerken wordt het sleutelwoord. Met de collega’s van marketing en sales bijvoorbeeld.
  4. Big data klein maken. Creditmanagers worden dataexperts en maken analyses waarmee ze inzichten krijgen om te groeien, fraude te voorkomen, processen te verbeteren en de concurrentie voor te blijven.
  5. Customer Value Management. De creditmanager heeft nieuwe bronnen en tools ter beschikking om elke klant op de best mogelijke manier te bedienen en een optimale rentabiliteit te genereren.
Chapter 1

Wat is dus modern creditmanagement?

Modern creditmanagement ondersteunt de organisatie dus met inzichten en analyses over prospects, klanten en markten. Die inzichten en analyses dragen bij aan de optimalisering van het werkkapitaal en maximalisatie van de winst. Daarnaast beheert creditmanagement interne en externe informatie om bij te dragen aan andere (geautomatiseerde) bedrijfsprocessen. De nieuwe creditmanager zal hierdoor een meer coördinerende rol op zich nemen. Hij of zij holt nog steeds achter slechte betalers aan, maar zet daarnaast in nauwe samenwerking met andere afdelingen de lijnen uit bij zakelijke beslissingen. De creditmanager van de toekomst moet dus óók kunnen verkopen, coachen en kans berekenen. De manager met acht petten. Minstens! Want dit zijn naast de finance pet de alter ego’s van de moderne credit manager:

  1. Kansberekenaar. Customer scoring is een techniek die risico’s en kansen eenduidig in kaart brengt. Creditmanagers gebruiken customer scoring om klanten in groepen in te delen, met de bedoeling het beste uit elke klantgroep naar boven te halen.
  2. Positivo. Slechte betalers bieden ook kansen. Stimuleer ze om sneller te betalen door korting te geven in ruil voor contante betaling. Uw klant zal iets minder betalen, maar u heeft wel meteen uw geld. 
  3. Goeroe. Creditmanagers kunnen andere afdelingen, zoals marketing en verkoop, overtuigen van het nut van customer scoring. Op die manier kunnen zij objectievere processen in het hele bedrijf teweegbrengen.
  4. Bruggenbouwer. De nieuwe creditmanager neemt een coördinerende rol op zich. Zo dient hij ervoor te zorgen dat debiteurenbeheer, marketing en verkoop elkaar versterken - en zeker niet tegenwerken.
  5. Analyticus. Aan de hand van predictive analytics kan de nieuwe credit manager verbanden en patronen ontdekken. Het bedrijf krijgt daardoor inzicht in toekomstig klantgedrag en kan daarop anticiperen.
  6. Coach. In de meeste bedrijven zijn verkopers nauwelijks op de hoogte van het financiële reilen en zeilen. Creditmanagers kunnen verkopers bijstaan met een financiële spoedcursus die ze helpt de klantrelatie te versterken.
  7. Verkoper. Creditmanagers hebben steeds vaker commerciële karaktereigenschappen nodig. ‘Hoe haal ik maximaal rendement uit een maximale omzet?’ Dat wordt dé hoofdvraag van de creditmanager nieuwe stijl.
Vind de 7 alter ego’s van modern creditmanagement in deze handige infographic. Print het uit, hang het op en draag de juiste pet op het juiste moment.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Succes met strategisch creditmanagement.

Van ondersteunende afdeling naar een strategisch wapen.

Handboek voor de moderne creditmanager

Creëer een effectieve creditmanagementafdeling.

Gerelateerde blogartikelen

De laatste trends in credit, risk en data management.