Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Drukte in de crisis

“Jullie zullen het wel druk hebben tijdens de crisis?”

Deze vraag wordt mij iedere dag wel een keer gesteld. Veel bedrijven nodigen ons uit omdat het crisis is. Men denkt dat er klappen gaan vallen. Daarom moet er nu actie worden ondernomen op creditmanagement.

Is creditmanagement in deze tijd belangrijker?

Bedrijven zien de betalingstermijnen van hun klanten oplopen en er wordt waargenomen dat klanten het ook steeds vaker lastiger hebben. Dit zet veel bedrijven aan tot denken: “Hoe kan ik mijn creditmanagement beter inrichten?”

Experts starten bedrijf

Veel bedrijven worden gestart vanuit een vak. Iemand is bijvoorbeeld timmerman bij een bouwbedrijf. Deze persoon heeft na een paar jaar het idee dat hij zijn vak beter voor zichzelf kan gaan uitoefenen. Hoe beter hij zijn werk aflevert, hoe meer klanten hij na verloop van tijd krijgt. Meer klanten betekent ook dat hij het niet meer alleen af kan, en personeel nodig heeft. Meer klanten betekent namelijk ook: meer facturen! En meer facturen betekent meer bedrijven die hun facturen vergeten of niet kunnen betalen. De timmerman is goed in het werken met hout, maar over het incasseren van zijn facturen heeft hij misschien wel nooit nagedacht.

Wanbetaling doet pijn

Het spreekwoord over de ezel die zich eerst een keer moet stoten aan de steen is helaas ook hier van toepassing. Gelukkig stoot de ezel zich geen tweemaal aan dezelfde steen en wordt er actie ondernomen waardoor toekomstige misslagen met betrekking tot wanbetalers worden voorkomen.

Ik begrijp heel goed dat u als ondernemer zo min mogelijk kosten wilt maken. Want waarom zou u ergens in investeren wat ‘altijd’ goed gaat? Immers kent u al uw klanten en betalen zij altijd op tijd. Dit credo gaat op totdat het een keer (goed) misgaat en uw onderneming hieraan onderuit gaat of hieraan onderuit dreigt te gaan.

Creditmanagement is niet duur

Creditmanagement hoeft tegenwoordig niet meer veel te kosten. Met een kleine investering hebt u al heel veel inzicht in uw klantenportefeuille. U zult zien dat wanneer de klant failliet gaat, het u meer kost dan dat u al een paar jaar voor uw gevoel ‘voor niets’ hebt betaald. Hoe lekker is het als u van tevoren weet dat het werkkapitaal en betaalgedrag van uw klant positief is? Dit komt ook uw nachtrust ten goede.

Of we het nu veel drukker hebben?

Eigenlijk niet. Tijdens economisch slechte tijden vindt er ook minder handel plaats en dus minder transacties. In economisch goede tijden vindt er meer handel plaats. Dit zorgt er ook weer voor dat er een groter volume aan credit checks worden uitgevoerd. Het is bij ons dus altijd redelijk in evenwicht.  

Gelijkaardige publicaties