Finance & Sales
Terug naar overzicht
blog

Due diligence voor het sluiten van de deal

Due diligence onderzoeken zijn in een verscheidenheid van situaties bruikbaar. Of u nu een besluit moet nemen over het verlenen van krediet of een mogelijke overname, een due diligence onderzoek heeft waarde. Het uitvoeren van een check voordat u de deal sluit helpt u niet alleen bij het maken van een geïnformeerd besluit, maar het beperkt ook het risico op wanbetaling of cashflow problemen.

 De manier waarop u uw due diligence onderzoek inricht hangt af van de situatie, maar in ieder geval is het belangrijk om het belang van het onderzoek door te laten dringen bij alle collega’s die betrokken zijn bij het project. Benadruk hierbij dat het niet gaat om het simpel afvinken van hokjes. Hieronder leest u drie situaties waarin het uitvoeren van een due diligence onderzoek belangrijk is. 

Due diligence voor een overname

Uw bedrijf staat er financieel geweldig voor, en u denkt erover na om een ander bedrijf over te nemen. Voordat u daadwerkelijk de handtekening zet, is het cruciaal om een grondig due diligence onderzoek uit te voeren. Doet u dit niet, is uw goede financiële situatie niet langer gegarandeerd. 
In het specifieke geval van fusies en overnames wordt vaak een uitgebreid onderzoek uitgevoerd. Met gaat bijvoorbeeld in op financiële gegevens, voorraden en intellectuele eigendommen. Hiernaast is het ook belangrijk om na te gaan waarom het bedrijf eigenlijk in de verkoop gaat. Gaat het enkel om liquidatie nadat de eigenaar met pensioen is gegaan, of ligt er bijvoorbeeld een rechtszaak aan ten grondslag. 
Een andere cruciale check heeft betrekking op de activa en schulden van de onderneming. Welke activa zijn nodig voor het bedrijf om operationeel te blijven? Wat is de werkelijke waarde van de activa als deze direct aangeboden worden op de markt? Ook doet u er goed aan uzelf af te vragen of er nog achterstallige schulden openstaan.
Bekijk ook eens de concurrenten van het over te nemen bedrijf. Dit kan u helpen bij het bepalen van de omvang van de markt, en de potentiële omzet die uw bedrijf hier uit kan halen.

 

Wanneer u internationaal wilt gaan

Voordat u het buitenland kennis laat maken met uw bedrijf is het raadzaam een nauwkeurige due diligence checklist te implementeren. Een goed startpunt hierbij is om samen met een specialist op het gebied van internationaal handelsrecht een risico inventarisatie te maken. Op deze manier heeft u een gestructureerd plan als u nieuwe relaties in het buitenland aangaat. Ook hebben deze personen vaak kennis over specifieke gebruiken in het land. Hoe nauw houden klanten zich bijvoorbeeld aan deadlines?
Als u exporteert naar het buitenland is het is het altijd goed om een credit rating aan te vragen. In het verlengde hiervan kunt u kijken of u betrouwbare referenties over het bedrijf terug kunt vinden. 
Wanneer u expansie naar het buitenland nastreeft, is het verder belangrijk om diverse factoren mee te nemen in uw due diligence onderzoek. Denk naast enkel financiële factoren bijvoorbeeld ook aan wettelijke verplichtingen en milieu overwegingen. 

Als u in zee gaat met een nieuwe klant

Het vooruitzicht van een nieuwe klant is verleidelijk. Laat u hier echter niet door afleiden van uw due diligence proces. Doe altijd een credit check zodat u zeker weet dat u veilig zaken kunt doen met deze nieuwe partij. 

Tips nodig om uw CEO te overtuigen van due diligence? Ga direct naar ons download center en download de cheat sheet.

Download de cheat sheet!

Gelijkaardige publicaties