Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

E-Commerce: de nieuwe richtlijnen

In het najaar van 2013 is Intergamma in Nederland gestart met de online verkoop van doe-het-zelfartikelen in de Gamma Webshop. Afgelopen maand heeft ook zusterketen Karwei een webwinkel geopend. De verwachting is dat meer bouwmarkten zullen volgen en online hun producten zullen aanbieden.

Naar aanleiding van de Europese richtlijn consumentenrechten dient het e-commerce vanaf medio 2014 echter met een aantal aangescherpte regels rekening te houden. Dat consumenten in Nederland bij online verkopen meer worden beschermd dan bij aankopen in een fysieke winkel, is niets nieuws. Een verkoper is ook op grond van de huidige wetgeving bijvoorbeeld verplicht om bepaalde informatie te verstrekken en geldt een herroepingstermijn waarbinnen de consument zonder opgaaf van redenen het gekochte product mag retourneren. De herroepingstermijn ligt momenteel op 7 dagen.  

Per 13 juni 2014 treedt naar aanleiding van de hiervoor genoemde richtlijn echter een nieuwe wet in werking. Op grond van deze wet gaat de consumentenbescherming bij online verkopen nog een stapje verder. De reden is dat in de huidige tijd e-commerce niet meer weg te denken is; steeds meer grensoverschrijdende overeenkomsten worden online gesloten. Het is de bedoeling dat in heel Europa dezelfde beschermingsregels gaan gelden. Consumenten weten daardoor vooraf beter waar ze aan toe zijn, zowel in eigen land als in andere lidstaten. 

Een van de wijzigingen in de huidige wetgeving is dat de herroepingstermijn van 7 dagen wordt verlengd tot 14 dagen. Wanneer de verkoper niet op dit herroepingsrecht heeft gewezen, kan de termijn worden verlengd tot maximaal 1 jaar. Verder is de plicht om bepaalde informatie aan de consument te verschaffen nog meer aangescherpt. Een voorbeeld is dat expliciet moet worden vermeld wanneer de consument zelf de kosten van retour zenden moet betalen en wat in dat geval de kosten zijn. Wanneer u als online verkoper dit nalaat, hoeft de consument deze kosten niet te dragen en blijven deze voor uw rekening. Ook moet actief een retourformulier worden verstrekt. Een nieuwe regel, overigens een vereenvoudiging, is dat met betrekking tot de informatieverschaffing ook een e-mail als duurzame gegevensdrager wordt beschouwd. Hierdoor kan via het versturen van een e-mail op een eenvoudige manier aan de informatieplicht worden voldaan. 

Tip voor de ondernemer

Het voorgaande is slechts een greep uit de wijzigingen. Wanneer u erover denkt om naast de verkoop in de fysieke winkel ook via een webshop producten aan te gaan bieden, doet u er vrstandig aan de webwinkel op de juiste manier in te richten. Met name wanneer niet is voldaan aan de informatievoorschriften op het vlak extra lasten en andere kosten, kan u dat duur komen te staan. 

Gelijkaardige publicaties