Financiering
Terug naar overzicht
blog

Een faillissement met administratie in de cloud. Wat is uw risico als ondernemer?

Er is de laatste tijd veel te doen over curatoren die niet bij de administratie van een failliet bedrijf kunnen, omdat de administratie ‘in de cloud’ werd bijgehouden en de toegang daartoe per datum faillissement is afgesneden, omdat de cloudprovider of het ICT-bedrijf niet werd betaald.

Wat mag de cloudprovider van de curator verlangen?

Als je alle rechtspraak over dit probleem naast elkaar legt, is de conclusie dat de curator in beginsel altijd toegang dient te hebben tot de (leesbare) administratie van het failliete bedrijf. Maar als een cloudprovider handelingen dient te verrichten om de administratie aan de curator te kunnen verstrekken, zullen de redelijke kosten hiervan door de curator vergoed moeten worden.

Over het algemeen wordt echter aangenomen dat een cloudprovider niet mag optreden als dwangcrediteur, om zo haar gehele vordering, van voor datum faillissement, voldaan te krijgen. Er zal hiertoe een belangenafweging moeten worden gemaakt tussen het belang van de curator bij toegang tot de gegevens enerzijds, en het belang van de cloudprovider om een vergoeding te verkrijgen alvorens deze toegang te verstrekken, anderzijds.

Het bedrag dat de cloudprovider van de curator eist, moet dus verband houden met de te maken kosten om de administratie toegankelijk en inzichtelijk te maken. Dat bedrag mag niet worden opgevoerd om de vordering van voor datum faillissement op het failliete bedrijf alsnog – via de achterdeur – te incasseren.

Wat is het risico voor de ondernemer?

Stel nou dat de redelijke kosten voor het toegankelijk en inzichtelijk maken van de administratie uit de cloud € 5.000 bedragen en dat de curator dat bedrag niet in de boedel heeft. Dan kan hij dus geen inzage krijgen in de administratie van het failliete bedrijf. Dan zou wel eens zijn conclusie kunnen zijn dat de bestuurder van het failliete bedrijf aan hem als curator niet een volledige administratie kan overhandigen. Dan zijn dus niet alle rechten en plichten van het failliete bedrijf kenbaar. Als je die redenering doortrekt, is daarmee niet voldaan aan de boekhoudplicht en kan de curator de bestuurder van de gefailleerde rechtspersoon aansprakelijk stellen voor het faillissementstekort.
 

Wat moet de ondernemer doen?

Als men ervoor kiest de administratie in de cloud te voeren, doet men er dus verstandig aan de cloudprovider te blijven betalen tot aan datum faillissement of om er zelf voor te zorgen dat de administratie toegankelijk en inzichtelijk blijft. Dat kan door het regelmatig maken van een back-up, die niet in de cloud hangt. Dat kan desnoods ook door de redelijke kosten van de cloudprovider te betalen voor de curator, zodat je als ondernemer kan bewijzen dat de administratie wel netjes op orde is. Zo neem je de curator in ieder geval het argument uit handen dat er voor hem helemaal geen administratie beschikbaar is. En daarmee voorkom je mogelijk de hierboven geschetste risico’s.

Meer lezen over dit onderwerp? 

Download de blog Doorstart na een faillissement. 

Gelijkaardige publicaties