Artikel
Geschreven door Sander van Meurs
Posted on 27-02-2014

Een kijkje in mijn keuken als B2B marketeer (1/3)

69 keer gelezen

Vandaag geef ik de lezer van dit blog een kijkje in de keuken van een marketeer. Winstgevende B2B marketingcampagnes met hoge conversies als gevolg worden gelanceerd door een palet aan verschillende ingrediënten. Dit blog bestaat uit drie delen en heeft een sterke focus op het genereren van new business. 

Cijfers en feiten liegen niet

De keuken van een marketeer ligt vol met cijfers, feiten, ideeën, campagneresultaten, best practices en onderzoeken. Informatie over B2B campagnes (e-mailing, direct mailing, online, content, affiliate en guerilla etc.) zijn belangrijke elementen in de keuken van een marketeer. Samen met de ontwikkeling van klantbehoefte, verschuivingen in het medialandschap en als belangrijkste pijler, de ROI van campagnes, zijn alle ingrediënten aanwezig om succesvolle marketingcampagnes te bereiden die omzet opleveren.

Baseer campagnes daarom op cijfers en feiten, wat u helpt om budget vrij te krijgen. (Interne) stakeholders zijn immers sneller overtuigd met een uitgewerkte business case op basis van feiten en cijfers.

Van idee tot demo: Verzamel 1111 punten voordat u een campagne lanceert

Winnaars hebben een plan, verliezers hebben excuses

Alleen wanneer u een helder plan en een duidelijke visie voor ogen hebt, kunt u succesvol zijn. Zorg er daarom voor dat u goed beslagen ten ijs komt wanneer u een marketing- en salesplan schrijft. Een realistisch plan op basis van bedrijfsdoelstellingen is hierin van groot belang. U kunt tenslotte veel goede ideeën hebben, maar als de bedrijfsdoelstellingen niet worden gehaald, zijn alle goede ideeën blijkbaar niet goed genoeg geweest. Vraagt u zichzelf daarom dagelijks af of uw ideeën bijdragen aan het behalen van het bedrijfsresultaat.

Om deze reden is het aan te raden om een breakdown te maken van de te behalen targets (omzet / EBIT) op basis van cijfers uit uw dashboards. Stel uzelf daarbij de volgende vragen:



De zojuist behandelde vragen zijn van cruciaal belang om een goed plan te maken en doelstellingen te behalen.

Lees in het tweede deel van dit blog verdere inzichten. Hierin laat ik u kennismaken met ingrediënten zoals dashboards, breakdowns en targetstelling om bij te dragen aan uw succes. Hierbij dient u de doelgroep ook duidelijk in kaart te brengen.

> Ga naar deel 2