Artikel
Geschreven door Stephanie Matse
Posted on 17-07-2015

Een paar dingen over Internet of Things

66 keer gelezen

Wie had enkele decennia geleden gedacht dat je een zakenpartner in China gratis en met beeld kon spreken via een laptop op je eigen bureau? Of dat een relatie in Zuid-Amerika binnen een seconde een foto van een nieuw product op zijn telefoon kon krijgen? Ooit waren computers, mobieltjes, internet en Google toekomstmuziek - zoals ‘Internet of Things’ (IoT) dat nu grotendeels nog is. Maar u weet hoe snel de toekomst dichterbij komt, zeker als het gaat om techniek. Daarom een paar dingen over Internet of Things waar u zich als innovatieve ondernemer bewust van moet zijn.

Internet of Things is niet te stoppen

Eerst was er de matrixprinter (voor de jongere lezer: een printer die luid ratelend letters printte die uit puntjes waren opgebouwd). Daarna kwam de laserprinter, gevolgd door de inkjetprinter die we ook in klein formaat voor thuisgebruik konden aanschaffen. Die printer werd draadloos. Eén klik op de knop en het printje gaat via de router naar de printer aan de andere kant van de ruimte. Had daar 20 jaar geleden mee aangekomen en je was smakelijk uitgelachen. Net zo hard wordt de persoon nu uitgelachen die zegt dat de printer van de toekomst zelf zijn inkt bestelt. En zelf de monteur belt als er een schroefje of boutje rammelt. En toch is dat precies wat er gaat gebeuren. Dit jaar staan naar schatting al 25 miljard apparaten digitaal met elkaar in contact - en dat aantal groeit explosief . Steeds meer ‘dingen’ worden aan internet gekoppeld. Internet of Things is geboren…en niet te stoppen.

Kennis maakt macht

Als steeds meer apparaten steeds meer met elkaar in contact staan, ontstaat steeds meer informatie. Zo ontstaat ook een nieuwe aanvulling op de in marketingland zo geroemde ‘big data’. Neem de slimme thermostaat. Dat deze met de mobiel op afstand bedienbaar is, is al lang niet meer innovatief. Wel vernieuwend is dat de thermostaat zelf leert van het gedrag van de bewoner. Hij leert van handelingen en neemt daardoor vanzelf taken over (zoals meteen de verwarming aanzetten als de bewoner thuiskomt). Een bewegingssensor zorgt er daarbij voor dat de verwarming ook echt alleen maar aangaat als er iemand thuiskomt – en niet alleen omdat de interne klok het zegt. Nog een stapje verder? Essent, Nuon, Oxxio of wie ook maar gas en stroom levert kan rustig meekijken en vervolgens advies geven om energie te besparen. Of om over te stappen op een beter passend pakket. Of om de boiler eens te laten nakijken. Afijn, kennis maakt ook nu weer macht.

Wat kunt u ermee?

Of u nu fietsen, koffiezetapparaten, bureaustoelen of kattenbakken verkoopt – er zijn vast creatieve manieren te bedenken om ze met chips en sensors uit te rusten. Als u dat doet, gaan uw apparaten via internet informatie aan u doorgeven. Ze worden onderdeel van het Internet of Things. Daardoor kunt u het gebruik monitoren. U kunt omgevingsvariabelen meten. U kunt informatie inwinnen over de status van uw product - en dán wordt het voor u interessant. U kunt met die informatie namelijk bestaande klanten binden en nieuwe klanten werven. Concreet kunt u bijvoorbeeld: 

  • Problemen op afstand oplossen, waardoor uw klanten snellere en betere service krijgen.
  • Besparen op arbeids- en reiskosten, omdat u veel reparaties en andere zaken op afstand kunt oplossen.
  • Problemen voorkomen doordat u het gebruik van uw producten analyseert en weet wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn.
  • Productverbeteringen aanbrengen of nieuwe producten ontwikkelen (omdat u exact weet hoe uw huidige producten worden gebruikt).
  • Nieuwe diensten leveren (verkoop uw product bijvoorbeeld met en zonder ‘automatische navulservice`).

Wat heeft u ervoor nodig?

Allereerst heeft u fantasie en creativiteit nodig om van Internet of Things te profiteren. Ga eens na welke informatie uw producten aan u zouden kunnen doorgeven - en wat u daar vervolgens mee kunt. Daarnaast heeft u kennis over ICT en technologie nodig om informatie te verzamelen en te analyseren. Graydon kan u daarbij van dienst zijn. Wilt u eens brainstormen over de mogelijkheden van big data en IoT voor uw bedrijf? Bel Graydon dan op 020 - 567 99 30 of stuur een e-mail naar marketinginformatie@graydon.nl. Wilt u eerst meer weten over innovatieve toepassingen van (big) data? Lees dan ook deze artikelen eens: