Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Effectief strategieën implementeren: van idee tot succes

Het strategieproces in het Nederlandse bedrijfsleven lijkt op slot te zitten, is een van de conclusies uit het zevende Berenschot Strategy Trends Onderzoek. Volgens het onderzoeksrapport weten ondernemers het niet meer. Hoe kun je succesvol een strategie implementeren?

De FD Gazellen staan erom bekend dat zij al drie jaar achter elkaar een omzetgroei van ten minste 20% hebben weten te behalen. Zij hebben de juiste snaar weten te raken in de markt en volgen op dit moment de juiste strategie. Panteia/EIM publiceerde vandaag een persbericht waarvan de strekking is dat het aandeel innovatieve MKB-bedrijven in 2013 sterk afgenomen is in vergelijking met 2012. Wat weerhoudt de Nederlandse ondernemer? Waarom wordt er minder geïnvesteerd in innovatie?

Draagvlak en helderheid

Nederlandse ondernemers zijn onzeker over de toekomst en houden zich vast aan het bekende. Hoewel nieuwe business modellen bovenaan staan op de lijst met strategische issues, worden er geen echte keuzes gemaakt. Het is een van de meest opvallende conclusies uit het Berenschot Strategy Trends Onderzoek van 2013 onder 331 Nederlandse ondernemers en bestuurders. De conclusie is alarmerend, want organisatiepsycholoog Michael Beer noemde vaagheid in prioriteiten, strategie of waarden eerder dit jaar tegen MT Magazine sluipmoordenaar nummer 1, nog ‘dodelijker’ voor groeiende bedrijven dan een slecht functionerend managementteam. Na vijftig jaar advies- en onderzoekswerk is de conclusie van de ervaren wetenschapper dat duurzaam succes op drie pijlers rust, waarvan het afstemmen van bedrijfsprocessen en –doelen op een heldere strategie de eerste is.

Strategie implementeren

Minstens zo belangrijk als het formuleren van een heldere strategie met concrete strategische doelstellingen, is het implementeren van de strategie in het dagelijkse handelen van de medewerkers. Het onderzoek van Berenschot laat zien dat het grootste struikelblok in het strategieproces de onzekerheid over de toekomst is, op de voet gevolgd door vasthouden aan het bekende. Natuurlijk is de toekomst lastig te voorspellen, maar een strategie hoeft niet in beton te worden gegoten. Juist niet. Bereidheid om te leren is volgens organisatiepsycholoog Beer de essentie van elk veranderproces, zo vertelde hij tegen MT. “Blijf ontdekken en blijf bereid je plannen aan te passen tijdens de rit. Als je die veranderbereidheid niet hebt, dan kom je er niet. Nooit.” Van de deelnemers aan het Berenschot-onderzoek slaagt slechts 3% erin de gekozen strategie effectief te implementeren. In het onderzoek komen gebrek aan tijd, onvoldoende capaciteit en een gebrek aan de juiste competenties naar voren als belangrijkste barrières voor een succesvolle implementatie. Wees dus bereid te investeren in tijd, mensen en middelen om een strategie te realiseren.

Sleutel tot succes

De gouden regel voor het succesvol implementeren van een strategie is het ontwikkelen van heldere strategische doelstellingen, die vervolgens in overleg met de medewerkers worden doorvertaald in concrete acties en gedrag. Zonder concretiseringsslag blijven (deel)doelen te abstract en zonder draagvlak bestaat het gevaar dat een strategie niet reëel blijkt of niet gaat leven in een organisatie.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties