Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 17-06-2014

Effectief voorraadbeheer wordt aangestuurd vanuit de klant

327 keer gelezen

Hoe kunt u door effectief voorraadbeheer uw bedrijfskosten omlaag brengen, zonder in te boeten op uw servicegraad? Dat is de hamvraag in de wereld van het voorraadbeheer. Voorraadbeheer is voor veel bedrijven altijd een punt van discussie geweest. Voorraad kost namelijk geld en is een aanslag op uw cashflow. In dit blog ga ik in op effectief voorraadbeheer, bekeken vanuit de klant. 

Elk bedrijf wil in principe zo min mogelijk voorraad, want dat drukt de kosten. De uitdaging daarbij is een goede afstemming en balans. U wilt natuurlijk geen productiestop of nee-verkoop riskeren. Een aantal redenen waarom u uw voorraad laag houdt: 

  • Kapitaalbeslag;
  • Afval- en uitvalkosten;
  • Opslag- en handlingkosten;
  • Financieringskosten.

Balans tussen klant en cash

De focus op de bestaande klant is weer volledig terug binnen het Nederlandse bedrijfsleven. In het verleden werd vaak veel geld uitgegeven aan het werven van nieuwe klanten. Tegenwoordig mag ook de bestaande klant zich verheugen in de warme belangstelling van de marketingafdelingen. Klantbehoud kunt u alleen bereiken door in te spelen op de klantbehoefte met uw service. 

Een servicegraad van 100% zou natuurlijk een ideale situatie zijn, maar dan zult u een paar nieuwe gebouwen moeten aanschaffen voor de extra voorraad. Goed voorraadbeheer bestaat dus uit een goede balans  tussen servicegraad enerzijds en efficiënt voorraadbeheer anderzijds. De ‘demand-driven approach’ wordt daarom steeds vaker toegepast.

‘demand-driven approach’

Wat is die ‘demand-driven approach dan? Het klinkt heel simpel, maar is vaak moeilijker dan u denkt: probeer te achterhalen wat uw klant wil. Investeer in een goed gesprek met uw belangrijke klanten: Wat zijn hun wensen, waar lopen ze tegen aan en hoe kunt u bijdragen aan oplossingen? 

De servicegraad wordt vaak vertaald naar het aantal nee-verkopen: wanneer kunt u niet (of slechts gedeeltelijk) voldoen aan de vraag van uw klant? Een klant die niet bediend kan worden drijft u in de armen van uw concurrent. Maak een analyse van de nee-verkopen per klant, per leverancier, per product en per regio. Focus dus op deze nee-verkopen en zorg dat u weet waar de bottleneck zit.

Strategische inspraak

Voorraadbeheer is een logistiek proces waarvoor heel veel software-programma’s en technieken bestaan. Maar het is vooral het management die bepaalt welke voorraad er wordt aangehouden.  Spreek u op strategisch niveau uit over de gewenste servicegraad, zodat de gehele organisatie daarvan doordrongen is. Een strak voorraadbeheer volgt dan vanzelf. 

En misschien wel het grootste voordeel van deze benadering, al is dat niet direct te kwantificeren in winst of opbrengst, is dat de hele organisatie leert te werken vanuit de belangen van de klant.