Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Eigen bedrijf starten? Tips voor uw ondernemingsplan.

Inmiddels hebben we twee regionale FD Gazellen Awards uitreikingen achter de rug en nog drie regionale uitreikingen en een FD Gazellen finale voor de boeg.

In het kader van deze FD Gazellen Awards heb ik de afgelopen weken ondernemers gevraagd naar de belangrijkste reden van hun succes.Zoals u waarschijnlijk weet, is het aantal ZZP-ers is in de afgelopen jaren namelijk explosief gestegen. Helaas houdt het aantal faillissementen en bedrijfsbeëindigingen gelijke tred.

Ik sprak veel nieuwe zelfstandigen. Bijna zonder uitzondering zijn zij zeer bedreven in het beantwoorden van ‘de wat vraag’. De minstens zo belangrijke ‘hoe vraag’ wordt niet gesteld of niet overtuigend beantwoord.

Op basis van de ervaringen van deze gesprekken, verschillende onderzoeken en mijn eigen waarnemingen heb ik een beginnend overzicht gemaakt van de belangrijkste succesfactoren en faaloorzaken van het ondernemerschap, want natuurlijk is ondernemen niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Voorafgaand aan het succes, leerde menig ondernemer belangrijke lessen. Gelukkig waren de ondernemers bereid deze lessen met mij te delen.

Wat ging er mis? De don’ts:

  1. Overschatting van eigen kennis en kunde
  2. Strategie vooraf niet goed afgestemd met (alle) belanghebbenden
  3. Niet gecommitteerde ondernemers / gebrek aan focus
  4. Geen inzicht in oorzaken succes (of falen)
  5. Niet volgen van resultaatontwikkeling
  6. Te weinig mensen en middelen voor succesvolle uitvoer
  7. Ontbreken van concreet actieplan voor de eerste 3 – 12 maanden
  8. Geen duidelijk communicatieplan

Hoe kunnen de don’ts worden voorkomen?

  1. Houd het simpel: Bepaal vooraf duidelijk wat je wel en wat je niet doet.
  2. Wees realistisch: Maak een haalbare inschatting van het behaalbare winstpotentieel op korte- en (midden)lange termijn
  3. Meten is weten: Bepaal duidelijke criteria waarop wordt gemeten of de business zich volgens plan ontwikkelt en stuur tijdig bij.
  4. Focus op hoofdzaken: Maak een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijzaken door vooraf een inschatting te maken van de prioriteit en complexiteit van de uit te voeren acties
  5. Reserveer voldoende middelen: Zorg voor voldoende middelen om alle acties in het business plan uit te voeren
  6. Voorkom navelstaren: Zorg ervoor dat er genoeg tijd en gelegenheid is om te netwerken en voor niet zakelijke contacten.

Mijn tip:

Leer van de lessen van deze medeondernemers. Volg een duidelijk pad en zorg voor een transparante organisatie, zodat resultaten meetbaar worden om tijdig bij te kunnen sturen.Voor alle beginnende ondernemers (en iedere geïnteresseerde lezer), hoop ik met dit blog een bijdrage te hebben kunnen leveren aan het beantwoorden van de vraag waarom strategieën die er op papier hoopvol uitzien, in de praktijk soms jammerlijk falen. Uiteraard is feedback en input meer dan welkom.

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.

Gelijkaardige publicaties