Artikel
Geschreven door Lars Fassbender
Posted on 09-08-2013

Facebook, de grootste kans voor het MKB

66 keer gelezen

Wat is Facebook?

Een in 2004 opgericht (door Mark Zuckerberg) sociaal netwerk, initieel bedoeld voor universiteiten in de USA. Facebook biedt mensen de mogelijkheid om met vrienden, familie en kennissen allerhande ervaringen, verhalen, foto’s en kennis te delen. De kern van Facebook is dat er zonder tussenkomst van editors en / of redactie, content wordt geplaatst. Dit noemt men user generated content.

Facebook wordt nu echter juist meer en meer door bedrijven ingezet.

Wat doet het?

Wanneer ik met beslissers binnen het MKB spreek, hoor ik vaak dat zij vooral vertrouwen op mond-tot-mond reclame. Dit is immers de beste reclame voor je organisatie. Vooral Facebook is uitstekend geschikt als communicatiemedium om deze digitale mond-tot-mond reclame te creëren. Dit is wellicht een onderbelicht aspect van Facebook. Het stelt je namelijk in staat om van klanten zogenoemde fans te maken. Wanneer deze op de juiste wijze benaderd worden, kunnen dit ware ambassadeurs van uw bedrijf of organisatie worden (‘superpromotors’).

Communicatie is tweerichtingsverkeer

Interactie is hét keyword voor bedrijven die Facebook gaan gebruiken. Waar communicatie met klanten vroeger eenrichtingsverkeer was, is dit nu volledig omgeslagen. Klanten willen dat bedrijven mét hen communiceren. Het grote voordeel voor het MKB ten opzichte van grote organisaties is dat zij vaak dichtbij de klant staan. Zij spreken de taal van de klant.

Hoe zet ik het in?

Gebruik Facebook voor het volgende:

  • Additionele klantenservice. Geef mensen de ruimte om vragen te stellen over producten en / of diensten. Wellicht hebben ze zelfs goede input over hoe producten of diensten verbeterd kunnen worden.
  • Klachtenafhandeling. Ondernemers zijn bang dat er op Facebook allerhande negatieve publiciteit gepost wordt door klanten. Dit is juist een enorme kans: wanneer je aan je fans laat zien dat je klachten serieus neemt en deze op correcte wijze oplost, zal dit je imago juist versterken.
  • Profilering van organisatie. Stel vragen en doe onderzoek om erachter te komen wat er bij je doelgroep leeft. Ken je (potentiële) klant. En communiceer vervolgens voor je doelgroep relevante content. Dit kan van alles zijn. Nieuwe producten, successen die je hebt geboekt, algemene marktinformatie, klachten die je op ludieke wijze hebt opgelost, etc.
  • F-commerce. Dit is de Facebook versie van e-commerce. Je kunt tegenwoordig een shop aanmaken binnen Facebook. Dit moet je zien als een showroom voor relevante assortimenten. Wanneer producten daadwerkelijk worden aangeschaft, wordt de klant doorgelinkt naar je eigen website.

Verantwoordelijkheid binnen organisatie
Facebook heeft een sterke link met klantenservice, communicatie en marketing. Bij grotere MKB bedrijven is het dan ook raadzaam om een cross-functioneel (parttime) team samen te stellen. Voor kleinere MKB bedrijven geniet een Marketeer en / of Directeur de voorkeur.

Wie doen het goed?

Steeds vaker krijg ik op mijn Facebook account berichten van (lokale) organisaties met interessant nieuws en aanbiedingen. Dit zijn updates van organisaties waarvan ik heb aangegeven dat ik deze ‘like’. Dit zijn organisaties waarvan ik op de hoogte gehouden wil worden; organisaties waar ik iets mee heb. Van deze organisaties wil ik graag nieuws ontvangen. Wat doen deze organisaties en hoe geven zij dit vorm? In dit artikel staan enkele nuttige grotere B2B voorbeelden. De toepassing van Facebook voor kleinere ondernemingen, wordt in dit blog belicht.

Hoe gaat u aan de slag?

Behalve dat u zichzelf af moet vragen waarvoor u Facebook in wilt gaan zetten (wat uw doel is), moet u, indien u dit sociale medium nuttig acht voor uw organisatie, het vooral ook gaan doen. Online vindt u allerlei aanbod van cursussen en trainingen. Een beetje inlezen kan geen kwaad, maar een complete training, zal vaak niet nodig zijn. U vindt allerlei toelichtingen en instructies online.

Voor al het bovenstaande geldt dat je er actief mee bezig moet zijn om het een succes te laten zijn. Niet voor niets zie je steeds vaker vacatures voor ‘community manager’ de revue passeren. Het kan dus een hele job an sich zijn. De frequentie van posts en reacties heb je volledig in eigen hand. Zoals bij alles geldt: gebruik bovenal je gezond verstand en creëer geen overkill aan informatie.

 

Meer over inzet van social media?
Wilt u meer weten over de inzet van sociale media? Lees dan ook deze blogs: