Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Facebook loopt vooruit met B2C Big Data Marketing

Op de vraag wat "Facebook eigenlijk is" - gesteld door een hypothetische complete leek op het gebied van internet en sociale media -  zou men doorgaans antwoorden dat het vooral een sociaal netwerk is: een digitale ontmoetingsplaats voor goede vrienden, familieleden en oude bekenden. 

Maar als we goed kijken naar het verdienmodel van Facebook; datgene waar het bedrijf haar beurswaarde en dagelijks brood aan ontleent - zouden we wellicht toch iets anders zeggen.

Facebook verdient zijn geld met advertenties

Met de stelling dat Facebook voornamelijk leeft van de advertenties is niets geks gezegd, en ook niets afgedaan aan de waarde van het medium voor de mens in het algemeen. Facebook is wat mij betreft een handige digitale tool voor het persoonlijke sociale leven, maar daarnaast ook een onwaarschijnlijk belangrijk gereedschap in het arsenaal van de marketeer. En bij de jongens uit Palo Alto is dat duidelijk ook bekend.

Koppel uw database

Facebook is wereldwijd het meest gebruikte en wijdverspreide sociale medium. Social media genereren  een groot gedeelte van de immense stroom aan data die wel Big Data wordt genoemd, en geven marketeers en bedrijven daarmee inzichten in hun klanten en de bredere markt. Wist u dat het mogelijk is om uw bedrijfsdatabase te koppelen aan die van Facebook, en matches te maken op basis van e-mail adressen? Dit kan de ROI van uw B2C marketinginspanningen flink verhogen, en is een belangrijke basis voor slim adverteren op Facebook. Zorg er daarbij wel voor dat uw database natuurlijk up-to-date is, of u nu een B2C of B2B bedrijf bent.

Nieuwe mogelijkheden met targeted ads

In hun platform roadmap maakte Facebook begin dit jaar bekend dat er per 9 april wat wijzigingen doorgevoerd gaan worden in de mogelijkheden om te adverteren. Belangrijkste veranderingen daarbij: Ten eerste worden zogenaamde 'sponsored stories' beëindigd. Deze uitingen waarbij de interactie van een vriend of bekende met een merk/bedrijfspagina werden vermeld worden nu opgenomen in de standaardopmaak van een reguliere advertentie.

Ten tweede, en dit is wellicht interessanter voor B2C marketeers: het wordt mogelijk om specifieker te targeten op demografics. Met name wordt geografische targeting uitgebreid - marketeers kunnen nu dus gemakkelijker gebruikers binnen een bepaald land, een stad of regio benaderen of juist uitsluiten. Daarnaast komen er geavanceerde mogelijkheden voor het benaderen van gebruikers op basis van life events, waarbij ook aan te geven binnen welk tijdbestek deze impactvolle gebeurtenissen plaatsgevonden hebben (zie hieronder). Een pensioenuitvoerder bijvoorbeeld, kan op deze manier selecteren welke van haar deelnemers binnen de afgelopen 6 maanden getrouwd of juist gescheiden zijn, om specifiek aan hen bepaalde (marketing-) informatie te kunnen tonen.

Op de vraag hoe we van heel veel informatie over heel veel mensen komen tot meer gepersonaliseerde marketing, geeft Facebook hiermee volgens mij een sterke eerste opzet voor een antwoord.

Voor B2B marketeer zijn er inmiddels legio mogelijkheden om gebruik te maken van big data bij het optimaliseren van hun marketingcampagnes. Zo kan een B2B zoekmachine bijvoorbeeld kenmerken -die niet in een standaard database voorkomen-zoeken op websites van bedrijven. Bekijk ook eens voorbeeldcase van een dergelijke zoekmachine.

Gelijkaardige publicaties