Artikel
Geschreven door Lisanne Barnaart
Posted on 04-12-2015

Financiële checklist ondernemers: terugblik 2015

136 keer gelezen

In de laatste weken van het jaar wordt het vaak wat rustiger bij bedrijven. Bij u ook? Pak die tijd dan voor een financiële terugblik op 2015. Wat kunt u ervan leren? Wat kunt u nu nog regelen voor uw belastingaangifte? En wat kunt u in 2016 slimmer doen? Loop onderstaande financiële checklist eens na om de rustige periode in uw bedrijf nuttig te besteden.

Tel al uw uitgaven bij elkaar op.

Zorg ervoor dat u een actueel overzicht heeft van al uw uitgaven, investeringen en spaarpotjes. Daardoor begint u het nieuwe jaar met een schone lei, kunt u nauwkeurige begrotingen maken en weet u exact waar u aan toe bent.

Bereken uw netto waarde.

Uw bezit minus uw schulden is de netto waarde van uw bedrijf. Aan het einde van het jaar is het verstandig deze rekensom eens te maken. Als er problemen zijn met uitgaven, schulden of investeringen ontdekt u dat direct.

Check uw aandelenportefeuille.

De aandelenmarkt is verre van stabiel. Belegt u zakelijk of privé, bijvoorbeeld voor uw pensioenopbouw? Dan is het nu verstandig uw aandelenportefeuille eens onder de loep te nemen. Belegt u nog op de juiste wijze om uw doelen te behalen?

Controleer uw verzekeringen.

Bent u goed verzekerd - en dus niet té weinig of té veel? Een verzekering is er om financiële tegenvallers op te vangen, maar kost ook geld. Nu is het een goed moment om de balans op te maken. Voelt u zich comfortabel bij het risico dat u loopt en bij de premies die u betaalt? Kunt u besparen?

Plan grote uitgaven voor volgend jaar.

Komen er grote investeringen aan? Plan ze dan nu alvast in en start op tijd met het aanvragen van offertes. Als u er te laat mee start, staat u wellicht met uw rug tegen de muur en moet u de eerste de beste aanbieder selecteren die nog op tijd kan leveren. Hoe eerder u begint, hoe beter u kunt onderhandelen – en hoe eerder u weet of uw plannen financieel haalbaar zijn.

Vraag fiscale last-minute tips.

Sommige zaken moet u in 2015 regelen of betaald hebben om ze in 2016 bij uw belastingaangifte mee te kunnen nemen. Heeft u van alle aftrekposten geprofiteerd? Heeft u niets over het hoofd gezien? Vraag een fiscaal adviseur met u mee te denken. Grote kans dat hij het in deze periode ook wat rustiger heeft. 

Maak uw betalingsverkeer efficiënter.

Het zal in de donkere dagen tussen kerst en oud en nieuw niet allemaal meteen geregeld zijn, maar nu is het wel een goed moment uw betalingsverkeer eens onder de loep te nemen. Kunt u besparen door betalingen automatisch te laten afschrijven? En kunt u wellicht uw eigen debiteurenbeheer ook automatiseren of uitbesteden – en zo besparingen realiseren?

Onderzoek uw kosten en uitgaven.

Personeel, abonnementen, telefoon, huur, schoonmaak – u heeft met nogal wat kosten te maken. Heeft u alles wel nodig? Kunt u besparingen realiseren door op vaste en variabele uitgaven te korten? Misschien kunt u zaken dit jaar nog wijzigen of beëindigen, zodat u er volgend jaar minder of zelfs geen kosten voor hoeft te maken.

Denk aan uw pensioen.

Ondernemers denken vaak niet aan hun eigen pensioen. Toch is het verstandig dat wel te doen, zeker aan het einde van het jaar. Want heeft u wel gebruik gemaakt van alle wettelijke mogelijkheden? Een mooi moment om uw pensioenadviseur eens te bellen.

Maak slim gebruik van uw tijd - en geld

Het is verstandig financieel in- en overzicht te hebben, zeker aan het einde van het jaar. Maak dus slim gebruik van uw tijd, om volgend jaar slim om te gaan met uw geld. Wilt u meer financiële tips? Lees dan ook dit artikel en dit artikel eens.