Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Financiële instellingen kunnen klantbelang én risicomanagement verbeteren met databeheer

Met zijn scriptie over de slechte datakwaliteit van financiële instellingen won Peter Berger in 2012 de VRC Scriptieprijs. Human Inference stelt nu dat financiële instellingen twee vliegen in één klap kunnen slaan door data centraal te beheren, waarmee zij het belang van de klant centraal kunnen stellen en beter kunnen voldoen aan wetgeving.

Klantvertrouwen

Het terugwinnen van het klantvertrouwen is momenteel een van de grootste uitdagingen voor financiële instellingen. Met de stelling dat het toezicht op banken heeft gefaald, was maar liefst 98 procent van de lezers van De Telegraaf het eens, bleek eind vorige week. Het is niet bevorderlijk voor het imago als bijvoorbeeld een adreswijziging alleen bij de afdeling verzekeringen wordt verwerkt, waardoor de klant op zijn oude adres post ontvangt over zijn hypotheek. Toch gebeurt dit nog vaak. Het scriptieonderzoek van Berger laat zien dat de datakwaliteit van financiële instellingen veelal ondermaats is. Zonde, want in het gebruik van data waar onder meer banken over beschikken ligt een enorm potentieel, stelde adviseur Niels Smidt eerder op NUzakelijk.nl.

Datatoepassingen

Banken kunnen data volgens Smidt bijvoorbeeld gebruiken voor het analyseren van klantgedrag. Als voorbeeld noemt Smidt een winkelketen die door bestaande klantgegevens te combineren met data van banken kan achterhalen welke doelgroep waar aankopen doet. Pascal Spelier, consultant bij Capgemini, ziet ook mogelijkheden voor verzekeraars. Zij kunnen data gebruiken om risico’s beter te voorspellen en beter te managen. Bovendien kunnen zij premies afstemmen op individuele klanten. Als voorbeeld noemt Spelier de opkomst van autoverzekeringen in het buitenland, waarbij de premie afhangt van het rijgedrag dat met sensoren in je smartphone wordt vastgesteld. 

Klantgericht én risico beperkend

In de whitepaper ‘Van proces naar persoonlijk’ stelt Human Inference dat financiële instellingen zich nu nog te veel richten op processen in plaats van op de behoeften van de klant. Door informatie samen te brengen op één plek zouden financiële instellingen niet alleen hun klanten beter kunnen bedienen en daarmee kunnen werken aan het terugwinnen van het vertrouwen; het klantinzicht kan ook worden toegepast om risico’s beter te beheersen en te voldoen aan wet- en regelgeving. Door data centraal te beheren en te analyseren, valt er voor financiële instellingen nog een wereld te winnen.

Gelijkaardige publicaties