Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Financiële PR, een prachtig middel om je te onderscheiden van de concurrent

Bedrijven onderling zijn niet meer per definitie goed van vertrouwen. Zij wensen inzicht en openheid. Willen weten hoe een bedrijf er financieel voor staat, of zij hun rekeningen op tijd betalen en of zij een betrouwbare zakenpartner zijn. Pas als vertrouwen bestaat, kan er een goede samenwerking van de grond komen.

Daarom moeten bedrijven het vertrouwen van hun zakenrelaties (her)winnen en zich ontwikkelen tot ‘trusted brands’. Dit doen zij door middel van Financiële PR. Door openheid te geven over hun financiële gezondheid, bevorderen zij het wederzijds begrip met haar omgeving zoals klanten, leveranciers en kredietverstrekkers. Zo werken zij structureel aan hun imago.

Voor grote beursgenoteerde is dit dagelijkse kost, maar voor BV Nederland is er nog een flinke stap te maken. Daarom maakt Graydon, Financiële PR toegankelijk voor alle bedrijven in Nederland. Dit doen zij met het ‘Financieel Gezond Certificaat’. Een onafhankelijke beoordeling die laat zien dat het bedrijf tot de top  van financieel gezonde ondernemingen in Nederland hoort.

Hoe reageren ondernemers?

Sinds de introductie van het Financieel Gezond Certificaat zijn de reacties van ondernemers overweldigend. In deze moeilijke economische tijden reageren bedrijven vol trots dat zij ondanks het moeilijke klimaat toch uitstekende resultaten weten te behalen. Zij gebruiken financiële PR om hun zakenrelaties te tonen dat ze niet alleen goede diensten en producten leveren, maar ook een betrouwbare partner zijn. Dit is relevant voor leveranciers, maar ook voor afnemers en zelfs ‘potentiële’ werknemers.

Bij de start reikte Graydon enkel fysieke awards uit, maar al snel ontstond de behoefte om dit resultaat niet enkel binnen het bedrijfspand, maar aan alle zakenrelaties te tonen. Daarom konden bedrijven vanaf 1 augustus door middel van een online certificaat op hun websites laten zien dat zij een solide partner zijn. Graydon bewaakt dagelijks de criteria en geeft zo een garantie dat het online certificaat op ieder moment actueel is.

Online Financieel Gezond Certificaat

Financiële PR blijkt een hit te zijn. Bedrijven zijn trots dat ze er goed voor staan en delen dit graag met anderen. Zéker wanneer een onafhankelijke autoriteit deze beoordeling geeft. Van de 2 miljoen bedrijven zijn er 60.000 (3%) die in aanmerking komen voor het Financieel Gezond Certificaat, en daarmee behoren tot de top van financieel gezonde bedrijven in Nederland.

Strenge criteria

Er is een aantal strikte voorwaarden wil een bedrijf in aanmerking komen voor het Financieel Gezond Certificaat. Een goed betaalgedrag, een minimale kans op wanbetaling en positief kredietadvies (AAA tot A credit rating) zijn belangrijke onderdelen. Daarnaast moet het bedrijf op tijd zijn jaarrekening deponeren. Dit oordeel is gebaseerd op een mix van factoren zoals omzetcijfers, jaarcijfers en het betaalgedrag. Graydon bewaakt dagelijks de criteria en geeft zo een garantie dat het certificaat altijd actueel is.

Voordelen certificaat

Met het Financieel Gezond Certificaat laten bedrijven op hun website zien dat zij een betrouwbare zakenrelatie zijn en op tijd hun rekeningen betalen. De voordelen:
• Onafhankelijke én actuele beoordeling over de financiële gezondheid.
• Onderscheid t.o.v. de concurrent.
• Veel positieve PR in vakbladen en media.
• Verbeterde krediet- en leveranciersvoorwaarden.

Graydon Bedrijven, het zakelijke B2B platform

Naar aanleiding van het Financieel Gezond Certificaat ontving Graydon veel vragen uit de markt over hoeveel en welke bedrijven voldoen aan de gestelde criteria. Daarom introduceerde Graydon op 1 november 2011 Graydon Bedrijven: een Business to Business platform met daarop 2 miljoen unieke webpagina’s van bedrijven. Op dit platform zijn van alle Nederlandse bedrijven de basis gegevens inzichtelijk. De website geeft daarnaast een actueel beeld van welke bedrijven in aanmerking komen voor het Certificaat.

Het platform gebruiken om zakenrelaties te checken

Door op bedrijfsnaam te zoeken op bedrijven.graydon.nl kunnen bezoekers snel zien of het gezochte bedrijf in aanmerking komt voor het certificaat. In dit geval staat er een grijs certificaatlogo in de zoekresultaten.

Als zakelijke gebruiker kunt u zien:
• Dat het bedrijf bestaat en niet failliet is
• Of het bedrijf in aanmerking komt voor het Financieel Gezond Certificaat
• Hoe snel het bedrijf betaalt
• Of het bedrijf aanbevelingen heeft van afnemers en leveranciers

Over alle bedrijven is daarnaast online een kredietadvies aan te vragen met daarin een analyse van het betaalgedrag en de kans op wanbetaling. Zo bepalen bedrijven snel met wie en onder welke voorwaarden ze zaken willen doen.

Het platform gebruiken voor Financiële PR

Op opencompanies.nl kunnen bedrijven inzicht geven in hun financiële gezondheid, historie, betaalgedrag en aantal werknemers. Hier kun je met je eigen linked in profiel informatie of opinies toevoegen. De ondernemer werkt hier dus aan zijn eigen Financiële PR, waarbij de waarde van de Graydon database blijft dat alle informatie wordt geverifieerd voordat het wordt verwerkt in de informatiediensten.

Nu is dit mogelijk voor Certificaat gerechtigde bedrijven, maar binnenkort voor elk bedrijf in Nederland.

Als onderneming kun je tonen dat je:
• Financieel gezond bent (dit komt uit de Graydon Database).
• Op tijd en volgens afspraak betaalt (dit komt uit de Graydon Database).
• Je profiel open stellen en linken vanuit je eigen website.
• Aanbevelingen vragen van afnemers en leveranciers.
 

Gelijkaardige publicaties