Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Geïntegreerd Big Databeleid: goed voor uw Brand Value

Naar aanleiding van een onderzoek van beveiligingsbedrijf Securify berichtte vrijdag nu.nl dat de officiële android app, die gebruikt zal worden op de nucleaire top in Den Haag, deze week een gevaarlijk lek vertoont.

Eerder berichtte het ministerie van Buitenlandse Zaken dat het hacken van de app geen zin had. Dit aangezien alle informatie die daarin beschikbaar wordt gesteld toch al vrij toegankelijke informatie is. Alleen blijkt nu dat via het hacken van de app er toch geheime gegevens kunnen worden bereikt. Het lek in de app geeft mogelijk toegang tot privé gegevens die de gebruiker kan hebben opgeslagen op zijn eigen mobiele apparaat. Aan het oplossen van het beveiligingsprobleem wordt momenteel gewerkt. Een slechte beurt voor het ministerie van Buitenlandse Zaken, en voor Den Haag. Wat zijn de lessen voor u als marketing- en/of communicatieprofessional om hieruit te trekken? 

Big Data en Cloud gebaseerde diensten: Kansen maar ook risico's

Een goede database is, tezamen met een sterke content strategie, het belangrijkste fundament van uw sales-activiteiten en gerichte marketing campagnes. De waarde van Big Data is inmiddels zo goed als onbetwistbaar. Ook diensten zoals het middels Big Data analyse zoeken naar nieuwe kansen in uw markt zijn een belangrijke tool geworden die een sterk concurrentievoordeel kunnen opleveren. Mits deze natuurlijk goed worden toegepast. Hetzelfde geldt voor Cloud oplossingen: de toekomst van IT lijkt te liggen in deze vorm van werken, ten koste van het werken met lokale servers en systemen. 

Maar zoals met alle nieuwe technologische ontwikkelingen brengen nieuwe kansen ook nieuwe bedreigingen met zich mee. Het is zaak dat deze goed gemanaged worden. 'Ieder voordeel heb ze nadeel', zoals een groot man eens sprak. In een eerder artikel besprak ik al de bedreigingen die het werken met grote hoeveelheden data van uw bedrijf en uw klanten met zich mee kan brengen. De virtuele inbraken bij grote bedrijven zoals Adobe en Facebook van vorig jaar spreken in dat kader tot de verbeelding. 

De PR-risico's van Big Data en Cloud oplossingen

Als u meer wilt weten over de risico's van werken met Big Data en Cloud oplossingen, leest u dan het hierboven genoemde artikel, en eventueel ook dit artikel over de risico's van mobiel. In beide artikelen vindt u ook tips over hoe u zich hier tegen kunt wapenen.

In het huidige artikel wil ik echter dieper ingaan op de PR-risico's die datalekken en überhaupt het werken met grote hoeveelheden data, in de cloud en via mobiele apparaten met zich mee kunnen brengen. Het nieuws over het lek in de android-app van de nucleaire top in Den Haag is wat mij betreft een goed voorbeeld: Hoe zal er in de media en in de samenleving verder op worden gereageerd? Wat betekent dit voor de brand value van Den Haag als stad voor dergelijke internationale conferenties, of de brand value van imgZine, het bedrijf dat de app heeft gemaakt? Zoals we weten kan slecht nieuws de waarde van een merk direct aantasten, zoals we bijvoorbeeld heel tastbaar kunnen zien wanneer de beurswaarde van een bedrijf een dipje maakt, of een grote knieval, na het uitlekken van negatieve berichten.  Maar ook dat de brand value over het algemeen op de lange termijn de financiële gezondheid van een bedrijf sterk beïnvloedt, moge inmiddels ook duidelijk zijn

De oplossing: een geïntegreerd Data-beleid

Het is absoluut niet mijn bedoeling om u als lezer bang te maken voor de bedreigingen van Big Data en cloud-oplossingen. Zoals ik in het kader van de ophef omtrent de proef met Big Data die ING wilde doen ook al schreef, is er namelijk nog altijd heel veel te winnen met de toepassing van deze technologie. Zowel voor het bedrijf dat het toepast, als haar klanten - of dat nu in een B2C of een B2B omgeving gebeurt. 

In allebei de artikelen waarnaar ik hierboven verwijs voor meer informatie over de risico's van moderne Data-oplossingen in het bedrijfsleven, loopt eigenlijk één rode draad betreffende de oplossing: zorg dat u op de hoogte bent van de risico's en dat er goede afspraken worden gemaakt met IT (zowel intern als extern) over het managen van de informatie van uw bedrijf, medewerkers, én uw klanten. 

Een geïntegreerd databeleid, waarbij kansen voor new business worden gevonden na het verzamelen, integreren en analyseren van grote hoeveelheden data, maar tegelijkertijd vanaf het begin de nadruk wordt gelegd op de beveiliging van die Data, is daarbij een groot goed. Hier ligt een taak voor zowel de CMO als de CIO om aan de rest van het management duidelijk te maken dat in deze tijden één strakke, en duidelijke visie omtrent beveiliging van bedrijfs- en klantgegevens wordt gevormd en nageleefd. Óók ten bate van de reputatie van uw bedrijf. 

Gelijkaardige publicaties