Artikel
Geschreven door Mattijs van de Weijer
Posted on 04-11-2013

Goede reputatie is de sleutel tot succes

548 keer gelezen

Een goede reputatie is een van de belangrijkste grondstoffen voor een succesvolle bedrijfsvoering. Het maakt niet uit of u een B2B of B2C bedrijf bent; alles valt of staat bij het hebben van een sterk merk. Anno 2013 is het steeds moeilijker voor bedrijven om hun reputatie te managen, mede door de opkomt van het internet en sociale media.

De omgeving stelt hoge eisen aan het bedrijfsleven. We moeten voldoen aan strenge eisen van het publiek, van de overheid, van wet- en regelgeving en steeds mondigere werknemers. Eén misstap kan de merkwaarde van een organisatie enorm aantasten.

Financieel Management geeft aan dat 92% van de bedrijven het moeilijker vindt om reputatierisico’s te beheersen, dan de traditionele, meer tastbare risico’s. Voor 4 van de 5 bedrijven is hun imago hun belangrijkste ‘asset’.  

Bedrijven met goede reputatie presteren beter

Hoewel winst maken wenselijk is, kunt u soms beter geld verliezen dan uw naam. Een goede reputatie vormt de basis voor het bestaansrecht van uw organisatie. Bedrijven met een goede reputatie presteren beter dan de markt. Met een goed imago gaat alles net even wat gemakkelijker. Organisaties met een goede reputatie vinden sneller nieuwe medewerkers, klanten en investeerders, en ze houden die ook makkelijker en langer tevreden. Daarmee is meteen alles gezegd over het belang van een goede reputatie. Alleen is deze ‘goede reputatie’ nergens te koop. Je moet deze verdienen. Bijvoorbeeld door vlekkeloze service te leveren of door topproducten in de markt te zetten.

Governance, Risk & Compliance beleid bewaakt reputatie

Een goed beleid op het gebied van Governance, Risk & Compliance (GRC) maakt ook deel uit van het bewaken van uw goede reputatie. U wilt niet dat uw bedrijf or organisatie geassocieerd wordt met frauduleuze klanten of leveranciers, of uw organisatie in verband wordt gebracht met bijvoorbeeld witwasschandalen of corruptie. Dit wordt steeds strenger gecontroleerd. Ziet u het al voor u, uw bedrijf op de voorpagina van de Telegraaf, in grote koeienletters: FRAUDE BIJ [uw bedrijfsnaam]

GRC verankeren in bedrijfsprocessen

GRC is inmiddels een ingeburgerd begrip in het bedrijfsleven. De volgende stap is om ervoor te zorgen dat het GRC beleid ook daadwerkelijk in de bedrijfsprocessen wordt geïntegreerd. Dit spaart kosten én geeft een totaaloverzicht van risico’s. Dit helpt organisaties hun performance te verbeteren. Deze verbetering zorgt voor een goed beleid en helpt bedrijven met het versterken van hun reputatie.

Reputatie opbouwen door transparant zakendoen

Een reputatie opbouwen kost tijd; een reputatie onderuit halen is zo gebeurd. Om ervoor te zorgen dat de reputatie ook matcht met uw eigen handelswijze wordt het steeds belangrijker om transparant zaken te doen. U weet dan niet alleen met wie u zelf zaken doet, u geeft zelf ook openheid van zaken. Een goed compliance beleid is hierbij zeer belangrijk. U doet zaken met  klanten, leveranciers en partners. Zij staan voor uw bedrijf. Doet u zaken met een oplichter, dan bent u in de ogen van de markt zelf ook een oplichter.

Mijn tip: Weet met wie u zaken doet, weet wie uw leveranciers zijn, zorg voor een juist GRC beleid, integreer dit in uw bedrijfsprocessen en voorkom zo dat uw waardevol opgebouwde reputatie wordt verkwanseld in de media.

Meer lezen
Wilt u meer lezen over dit onderwerp? Hieronder vindt u een aantal interessante bronnen:
•    Risk & Compliance dossier in Management Scope
•    Deloitte: Deloitte Risk Services risico’s van uw reputatie tool. Meer dan damage control.
•    Reputatie tips op de site van MT

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.