Artikel
Geschreven door Eveline aan de Wiel
Posted on 09-09-2013

Google pakt M&M-verslaving medewerkers aan met dataonderzoek

53 keer gelezen

“Begin klein en dicht bij huis,” schreef Nico Inberg vorige week in een blog over Big Data. Dat zelfs een grote onderneming Big Data dicht bij huis kan gebruiken, bewijst Google: de zoekmachinegigant verzamelde data om de M&M-verslaving van haar personeel aan te pakken.
 

Het M&M-probleem

Dataonderzoek begint bij het stellen van de juiste vraag. Google constateerde dat haar werknemers zo gretig gebruikmaakten van de gratis M&M’s die verstrekt werden op de hoofdkantoren dat dit weleens tot gezondheidsproblemen zou kunnen leiden, en stelde zich de vraag hoe het de M&M-verslaving van het personeel aan kon pakken?

“At Google, almost every benefit is broken down into crunchable, poll-able or graphicable data, including salaries, the length of maternity leave, the size of the plates used at the food bar or even the squishy goal of workplace happiness.” (The Washington Post)
 

Het onderzoek

De data-expert deed waar hij goed in is en besloot relevante gegevens te verzamelen. Gedragswetenschappers voerden een enquêteonderzoek uit naar snackpatronen, verzamelden gegevens over de afstand van de werkplekken naar de M&M’s en bedachten een experiment. De M&M’s kregen een plekje in ondoorzichtige dozen, terwijl gezonde snacks in glazen potten werden gestopt. Met succes, want in een periode van zeven weken nam de gemiddelde M&M’s-consumptie af met negen zakjes per medewerker.
 

De waarde van data

Toen The Washington Post vorige week berichtte over het M&M’s-Project van Google, was er ook kritiek. Een uitgebreid onderzoek om een M&M-verslaving aan te pakken vinden veel lezers onzin: dat de M&M’s-consumptie zou afnemen als de chocolaatjes niet direct zichtbaar zouden zijn en gezonde snacks wel, ligt voor de hand en had het bedrijf ook zonder data-analyse kunnen bedenken. En daar zit natuurlijk wel wat in.

Maar voor data-expert Google staan zelfs de kleinste data gelijk aan waardevolle feiten. Zo vertelde Laszlo Bock, senior vice president People Operations bij Google, aan The Washington Post:

“When people talk about data, it becomes an abstract of machines, robots and terabytes of information. But really, it’s just facts; numbers that describe a reality.”

En:

“Too often leaders at other firms rely on what feels right without considering the truths that can be laid bare in the collection of data.”

Beter personeelsbeleid

Wat het M&M-project van Google laat zien, is dat Big Data ook ‘klein’ kunnen worden ingezet, bijvoorbeeld om een beter personeelsbeleid te realiseren. Zo had het M&M’s-project heel goed een proefballonnetje kunnen zijn van een (kleine) onderneming die met Big Data wil beginnen.