Artikel
Geschreven door Eveline aan de Wiel
Posted on 18-11-2013

Groeiboosters voor gevestigde ondernemingen

39 keer gelezen

Succesvolle bedrijven staan voor de uitdaging om na een vliegende start door te blijven groeien. Philips scherpt zijn koers aan met een nieuw logo, Wehkamp lanceert een online magazine en DSM zet in op duurzaamheid: drie strategieën om als gevestigde onderneming een groeiboost te realiseren.

Nieuwe merkpositionering

Vorige week maakte Philips zijn nieuwe marktpositionering bekend: het bekende logo heeft een nieuw jasje gekregen, het motto ‘Sense and simplicity’ is vervangen door ‘Innovation and you’ en op een digitaal verhalenplatform kunnen klanten innovaties bekijken. De herpositionering is onderdeel van de transformatie van het technologiebedrijf, waarbij Philips nieuwe markten wil bedienen met nieuwe producten. Met de vernieuwde merkpositionering streeft technologiebedrijf Philips ernaar om zijn bereik in de jaren tot 2025 wereldwijd te verdubbelen. Frans van Houten, CEO van Philips, laat in het persbericht weten dat de nieuwe positionering een betere weergave vormt van de missie van Philips: het leven van mensen verbeteren door middel van zinvolle innovaties. Philips hoopt in 2025 dagelijks drie miljard mensen te bedienen.

Digitaliseringsslag

Van papieren catalogus naar online warenhuis: om te kunnen overleven, heeft Wehkamp jaren geleden al een flinke omslag moeten maken. Inmiddels wordt de website jaarlijks meer dan 122 miljoen keer bezocht en verzendt het bedrijf ieder jaar 7,1 miljoen pakketjes. Vorige week maakte Wehkamp bekend dat het warenhuis inzet op vernieuwing om te blijven groeien. Omdat een op de vier klanten de website via een mobiel apparaat bezoekt, heeft Wehkamp een nieuwe website gelanceerd waarvan het formaat automatisch wordt aangepast aan het scherm van een laptop, tablet of telefoon. Ook biedt de nieuwe site meer ruimte voor video’s en komt het warenhuis met een online magazine om klanten te inspireren. Volgens het persbericht is Wehkamp.nl de afgelopen jaren met dubbele cijfers gegroeid.

Duurzaamheid

“Duurzaamheid is een business driver geworden,” liet Feike Sijbesma, CEO van DSM, in een interview optekenen. Op de bedrijfswebsite is te lezen dat DSM is begonnen aan een nieuw tijdperk en inzet op de groei van het ‘nieuwe’ DSM, dat niet langer een gewoon chemisch bedrijf kan worden genoemd, maar een volwaardige Life Sciences en Materials Sciences-onderneming is geworden. Begin augustus werd bekend dat de omzet en winst in het tweede kwartaal sterk waren gegroeid, en ook de cijfers van het derde kwartaal zien er goed uit. Deze maand schreef nrc.nl dat DSM dit jaar een winst verwacht te halen van 1,35 miljard euro. Als aanjager van de omzet heeft Sijbesma onlangs duurzaamheid genoemd, misschien wel de belangrijkste strategische pijler van de onderneming. “Dit hele bedrijf is eigenlijk bezig met duurzaamheid. Wij verdienen geld door duurzaamheid te verkopen aan onze klanten.”

Conclusie

Philips, Wehkamp en DSM gaan elk voor een andere groeistrategie: Philips kiest voor een nieuwe marktpositionering, Wehkamp maakt een digitaliseringsslag en DSM gaat voor duurzaamheid als strategische pijler. De gemeenschappelijke deler van de drie groeiboosters? Vernieuwing!

Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven.