Voordat u de groeistrategie van uw bedrijf uitstippelt en bepaalt waar u heen wilt, is het erg belangrijk dat u eerst goed in beeld heeft van waar u nu staat. Blijf dit ook regelmatig monitoren, juist daar gaat het vaak mis. Deze analyse is een soort 0-punt waarop u uw groeidoelstellingen kunt baseren. Kijk zowel naar ‘soft’ inzichten als ‘harde’ cijfers.
Harde cijfers
Als u gaat groeien is het goed om de financiële gezondheid van uw onderneming te blijven monitoren. Vraag daarom aan uw financiële man om cijfermatige inzichten.
Grofweg zijn er vier kengetallen die een goed inzicht geven. In de beknopte beschrijving hieronder leest u hoe u deze in kaart brengt.
- Liquiditeit: Liquiditeit geeft antwoord op de vraag of u in staat bent om aan alle kortlopende betalingsverplichtingen te voldoen.
- Kort gezegd kijkt u wat uw kortlopende verplichtingen zijn;
- en of u die wegstrepen met de vlottende activa (cash, voorraden en debiteuren).
- Voor een gezonde liquiditeit geldt over het algemeen dat de vlottende activa minstens 1,5 keer zo groot moet zijn.
- Een snelle manier om de liquiditeit te verhogen, is door uw cashflow te verbeteren.
- Werkkapitaal: Werkkapitaal is misschien nog wel belangrijker dan uw liquiditeit, maar is er nauw mee verbonden. Ook bij werkkapitaal kijkt u namelijk of u kunt voldoen aan uw dagelijkse betaalverplichtingen.
- Bij werkkapitaal zijn er drie factoren van belang: debiteuren, voorraden en crediteuren. Bij werkkapitaal zorgt u voor een constante balans tussen deze drie factoren.
- U moet zorgen dat u niet te lang op het geld van debiteuren wacht. Ook moet er niet te veel geld ‘vast’ zitten in voorraden of andere investeringen, omdat u het geld dan niet in andere zaken kunt steken. En anderzijds wilt u leveranciers snel, maar ook niet te snel betalen.
- Goed debiteurenbeheer is een manier om werkkapitaal te verhogen. Check bijvoorbeeld vooraf altijd de kredietwaardigheid en monitor uw klantenbestand op financiële veranderingen. Lees meer tips over hoe u uw werkkapitaal kunt verbeteren.
- Solvabiliteit: Solvabiliteit zegt iets over de manier waarop uw bedrijf gefinancierd is. Het is het percentage dat de eigenaar zelf in zijn onderneming heeft gestopt ten opzichte van de totale financiering. De ratio geeft daarmee aan in welke mate een bedrijf afhankelijk is van vreemd vermogen.
- De solvabiliteit is een kengetal dat u niet zo vaak hoeft te monitoren; eenmaal inzicht, dan verandert er vaak niet zoveel.
- Wel kan het bij groei een interessante ratio zijn voor externe investeerders. Zij willen weten in hoeverre u uw schulden kunt terugbetalen, wanneer het bedrijf wordt opgeheven.
- Rentabiliteit: Dit wordt vaak ook wel rendement genoemd. Dit cijfer zegt iets over hoeveel rendement een ondernemer behaalt op zijn bedrijf.
- Stel, u stopt 200.000 euro in uw bedrijf en behaalt 50.000 winst per jaar, dan is uw rendement 50.000 (25%).
- Nu kijkt u alleen naar uw eigen rendement. Belangrijker is het dat u ook kijkt naar het bedrijfsrendement. In dat geval deelt u de ebit door het balanstotaal en vermenigvuldig dit met 100 procent.
De juiste klanten accepteren en monitoren heeft veel impact op uw liquiditeit en cashflow. Automatiseer uw klantacceptatieproces voor een sneller proces.
Zachte inzichten
Kijk ook zeker naar zaken die niet perse in cijfers uit te drukken zijn. Zo zijn we allemaal vast ‘groot geworden’ met de SWOT-analyse. Hoe uitgekauwd ook, het blijft een goede methode om de sterkte van uw bedrijf en de positie in de markt te analyseren.
Bij de SWOT-analyse kijkt u zowel intern (sterkten en zwakten) als extern (kansen en bedreigingen). Met behulp van de confrontatiematrix kunt u de belangrijkste aandachtspunten formuleren.
Enkele voorbeeldvragen die u zichzelf kunt stellen:
Interne analyse
- Wat zijn de sterkten van uw bedrijf? Welke zwakke punten ziet u?
- Welk personeel heeft u in dienst en is dit het personeel waar u straks de wedstrijd mee wint?
- Werkt u met de juiste systemen en processen, of kunnen daar problemen ontstaan als u groeit?
- Hoe tevreden zijn uw klanten?
Externe analyse
- Welke trends werken in uw voordeel en wat voor ontwikkelingen kunnen uw business in gevaar brengen?
- Is er dreiging van nieuwe toetreders of zijn er vervangbare producten of diensten?
Op basis van deze vragen krijgt u een beter beeld waar u straks in moet investeren en kunt u een inschatting maken van de kosten.