Vist u liever in een lege of in een volle vijver? Ik denk dat het antwoord helder is. Toch kiezen veel bedrijven er nog steeds voor in lege vijvers te vissen, hopend op die ene grote vangst. Niet slim. Door de data die we inmiddels tot onze beschikking hebben, weten we precies welke vijvers vol zijn en welke niet. We kunnen veel beter voorspellen waar de markt heen gaat, welke segmenten rendabel zijn en in welke prospectgroepen u de hoogste kans op een deal heeft. Profiteer van die kennis - en uw bedrijf wordt zo gezond als een vis.
Als u een nieuw product op de markt wilt brengen of meer wilt verkopen, is het goed eerst te onderzoeken waar de markt heen gaat en welke branches, regio’s en landen groeien. Uw marketing en sales inspanningen zijn immers veel effectiever als u zich op groeimarkten richt. U kunt hiervoor wat handwerk verrichten en bijvoorbeeld de branchewijzer van Ondernemersplein , brancheverenigingen of het CBS raadplegen. Met onze nieuwe groeisverwachting tool kunt u daarnaast gericht berekenen waar branches heen gaan. Deze tool maakt een prognose op basis van allerlei markt- en financiële gegevens, zoals de omzet- en liquiditeitsprognoses van branches op basis van jaarcijfers, het aantal starters en stoppers in branches, het totale betaalgedrag en wisselingen in bedrijfsstructuren.
Om meer groei te genereren, is het ook belangrijk eens kritisch naar uw eigen klantenbestand te kijken. In plaats van elke klant of klantgroep evenveel aandacht te geven, is het veel rendabeler uw resources in te zetten voor klantsegmenten die echt winst opleveren. Door een ‘Recency, Frequency en Monetary’ (RFM) analyse van uw database te maken, kunt u ontdekken welke klanten de hoogste omzet opleveren, hoe frequent ze bestellen en wanneer ze voor het laatst hebben besteld. In het ideale geval kunt u hieraan financiële data koppelen, zoals jaarcijfers van deze klanten. Hier komt echter wel handmatig werk aan te pas. Door middel van de groeiverwachting tool kunt u uw eigen klantdata combineren met financiële gegevens, zoals omzetverwachting en betaalgedrag in combinatie met branchecijfers en regio. Daardoor weet u bij welke segmenten veel groei mogelijk is en aan welke klantgroepen u beter wat minder aandacht kunt besteden.
U kunt inzichtelijk krijgen welke klantgroepen de meeste omzet opleveren, zonder ingewikkelde analyses te hoeven maken.
Ook kunt u precies zien welke markten ruimte bieden voor marktpenetratie.
De beste voorspeller van de toekomst is het gedrag in het verleden. Onderzoek daarom ook eens wat uw meest waardevolle klanten met elkaar gemeen hebben. Komen ze uit dezelfde branche? Hebben ze dezelfde grootte? Komen ze uit dezelfde regio? Deze analyse geeft een goede indicatie van welke bedrijven winstgevend voor u zijn - en op basis van die kennis kunt u dus beter inschatten van welk soort klanten u er meer wilt hebben. Met de groeiverwachting tool kunt u uw ideale prospectsegmenten identificeren en bijvoorbeeld ontdekken in welke regio’s ze zich bevinden.
De B2B zoekmachine tool scrapt vervolgens alle websites in Nederland en combineert de gevonden gegevens met de Graydon bedrijvendatabase. Dus wilt u zoeken op specifieke kenmerken van uw ideale klant (denk aan termen als ‘duurzaamheid’, ‘familiebedrijf’ of ‘innovatief’), dan kunt u eenvoudig alle bedrijven vinden die aan deze kenmerken voldoen.
Als u al deze informatie heeft, wat kunt u er dan mee? Het belangrijkste is dat u uw resources nu veel effectiever kunt inzetten. U kunt prioriteren in welke klant- en prospectsegmenten u benadert. Uw marketing wordt veel specifieker gericht op deze groepen en uw sales team wordt steeds effectiever, doordat u meer bedrijven benadert met een hogere slagingskans. Kortom, uw kosten dalen en uw omzet stijgt.
Meer weten over de mogelijkheden voor uw bedrijf? Voor meer informatie over deze oplossing kunt u contact met ons opnemen via verkoop@graydon.nl of 020 567 97 50. Of bekijk deze pagina: Groeiverwachting.
Download ook eens onze whitepaper ‘Ken uw klant’ en leer meer over hoe u klant- en marktanalyses kunt maken.