Artikel
Geschreven door Peter Schoenmaker
Posted on 04-05-2015

Haal meer omzet uit uw B2B webshop

223 keer gelezen

Heeft u een webshop gericht op zakelijke klanten? Dan is het belangrijk te onthouden dat deze klanten andere wensen hebben dan particulieren. Hoe beter u op deze wensen inspeelt, hoe meer omzet u uit uw webshop haalt. Let bijvoorbeeld op de volgende zeven punten!

1. Zorg voor zo min mogelijk invulvelden

Maak bestellen zo eenvoudig mogelijk en vraag op het bestelformulier alleen gegevens die u écht nodig heeft. Hoe meer vragen u stelt, hoe hoger u de drempel maakt om te bestellen – en hoe eerder uw klant dus afhaakt. Zorg er ook voor dat uw bestelformulier goed werkt op mobiele telefoons. Met deze service van Graydon  maakt u het uw klanten nóg eenvoudiger. Doordat u een database aan uw formulier koppelt, hoeven klanten alleen hun bedrijfsnaam in te vullen - de rest van uw bestelformulier wordt vervolgs automatisch met de correcte gegevens ingevuld.

2. Stem intern een helder beleid vast

Welke klanten wilt u aan u binden? En welke klanten biedt u daarom bijvoorbeeld flexibele inkoopvoorwaarden? Het is belangrijk dit helder te hebben bij finance én bij marketing & sales. Verkoop kan bijvoorbeeld bepalen dat een bepaalde nieuwe klant belangrijk is.
Ontdekt uw afdeling financiën vervolgens echter dat de klant niet bekend staat als nauwgezette betaler, dan ontstaat een probleem. Stem intern dus met álle betrokken afdelingen duidelijk per klant vast hoe belangrijk deze is en welke voorwaarden hij krijgt. 

3. Doe een geautomatiseerde credit- en fraudecheck

Zeker bij nieuwe klanten kunt u lastig inschatten of deze kredietwaardig is en of deze geen frauduleuze intenties heeft. Door een fraudecheck te automatiseren vóór een bedrijf kan bestellen, kunt u uw voorwaarden zonodig aanpassen. Hetzelfde geldt voor het controleren van de kredietwaardigheid van bedrijven. Overigens gaat het daarbij niet alleen om nieuwe klanten, maar ook om bestaande. Want ook bestaande klanten kunnen immers financiële problemen krijgen. Er zijn altijd oplossingen, zonodig zelfs vooruitbetaling. Maar u moet daarvoor wel weten wat er bij uw klanten speelt. U kunt hier lezen welke oplossing Graydon  daarvoor biedt. 

Praktijkcase: 
Lees hier hoe MKB Brandstof voor het aanvragen van de ‘nationale tankpas’ zowel het invullen van online formulieren vereenvoudigt als in de achtergrond automatisch een kredietcheck doet. 

4. Zorg voor heldere voorwaarden en facturen

Openheid schept vertrouwen en duidelijkheid schept gemak. Zorg er daarom voor dat u aan alle zakelijke facturatiewensen tegemoet komt. Zakelijke klanten willen bijvoorbeeld een btw-factuur die overzichtelijk is, zodat deze direct door kan naar de boekhouder of accountant. Ook de bijbehorende voorwaarden, levertijden en bijvoorbeeld betaaltermijnen moeten helder en transparant zijn. 

5. Beloon de juiste klantgroepen 

Een bedrijf dat veel en vaak koopt, verdient een andere service dan een bedrijf dat eenmalig bij u aanklopt. Pas hier niet alleen uw segmentatie, maar ook uw bedrijfsmodel op aan. Maak goed inzichtelijk in welke segmenten u het best verdient en spendeer daar uw tijd en geld aan. U zult de eerste niet zijn die merkt de verkeerde klanten in de watten te leggen. In deze ePaper vindt u enkele handige tips en adviezen

6. Schat het potentieel van klanten in

Ga niet alleen uit van wat uw klant nu bij u koopt, maar schat ook de toekomstige waarde van deze klant in. Dat kan in veel gevallen op basis van vrij beschikbare gegevens. Zo kunt u eenvoudig ontdekken hoeveel medewerkers een klant in dienst heeft. Bestelt een bedrijf één laptop, maar heeft het 500 medewerkers in dienst, dan biedt dat potentieel om nog eens 499 laptops te verkopen. Door deze informatie beschikbaar te stellen aan uw verkoopafdeling creëert u een 360 graden klantbeeld. En ook nu is het belangrijk potentieel interessante klanten in de watten te leggen met bestelgemak en soepele voorwaarden.

7. Voorkom problemen of los ze snel op

Elke vorm van miscommunicatie leidt tot een minder tevreden klant, latere betaling, hogere afschrijving en een minder professioneel beeld van uw organisatie. Zorg daarom voor een geautomatiseerde opvolging van bestellingen. Een klant kan ook na sluitingstijd online bestellen, dus door geautomatiseerde processen aan uw finance of credit management afdeling te koppelen, voorkomt u problemen. Gaat er toch iets fout? Laat het dan niet sudderen, maar reageer zo snel mogelijk – en kom daarbij altijd met een passende oplossing. 

Weten hoe u effectief uw klantenbestand segmenteert? Ga dan direct naar ons download center en download de ePaper!

Download de ePaper!