Artikel
Geschreven door Bruno Saman
Posted on 01-10-2013

Handleiding zakendoen in Zuid-Korea

961 keer gelezen

Deze week zet ik mijn ontdekkingsreis in Azië voort en is het de beurt aan Zuid-Korea. In tegenstelling tot Mongolië is het zuidelijke broertje van Korea op technologisch gebied zeer vooruitstrevend en biedt het volop kans voor ondernemers in de chemie, elektronica, landbouw en farmaceutische industrie. De samenleving van het land en de manier van zaken doen behoeven echter een specifieke handleiding. Op welke punten dient u bedacht te zijn wanneer u zaken wilt doen in Zuid-Korea?

Steeds meer Koreaanse bedrijven naar Amsterdam  

Het land waar de Varsseveldse voetbaltrainer Guus Hiddink zich zo’n tien jaar geleden bijna onsterfelijk maakte door met het nationale team tot ieders verrassing de halve finale van het WK voetbal te halen, werd vorige week onder leiding van de Amsterdamse burgemeester Van Der Laan bezocht in het kader van een handelsmissie. Van Der Laan was echter niet afgereisd om even bij te komen van de Amsterdamse hectiek, maar zag zich vergezeld met Nederlandse bedrijven gesteld voor een duidelijke opdracht:  het versterken van de band met Koreaanse bedrijven die Amsterdam als Europese vestigingsplaats hebben verkozen.

Hiërarchie en traditie hoog in het vaandel

Hoewel Zuid-Korea een hoogontwikkeld land is met een hoge opleidingsgraad is men zeer conservatief en traditioneel in zaken doen. Dit vergt een bepaalde benadering om überhaupt serieus te worden genomen. Allereerst dient u bedacht te zijn op het feit dat Koreaanse bedrijven evenals families buitengewoon hiërarchisch functioneren. Dit betekent dat emancipatie een redelijk onbekend begrip is in Korea en u de baas van het desbetreffende bedrijf niet tegen de haren in moet strijken om het gewenste resultaat te verkrijgen.

Zakengeschenken essentieel

Het bedachtzaam opbouwen van een zakenrelatie is nergens zo belangrijk als in Zuid Korea. Het verschaffen van een geschenk om de betreffende relatie extra elan te geven is eerder regel dan uitzondering. Aangezien de Koreaanse mannen niet vies zijn van een stevige slok doet een chique fles drank het altijd goed. Ondanks dat Koreanen gastvrijheid tot een kunst hebben verweven en verwachten dat u na het onderhandelen de fles met hen ontkurkt, zijn zij moeilijk te doorgronden en blijft er een nauwelijks te dichten culturele kloof bestaan. Niet geheel vreemd als u beseft dat 99,7% van de Koreaanse bevolking etnisch ongemengd is. Dat is nog eens een zuiver ras.

Westerse kunst en design mateloos populair

Nu bent u natuurlijk ook benieuwd waar de kansen liggen voor ambitieuze Nederlandse ondernemers. Omdat Zuid-Koreanen idolaat zijn van statusproducten en zich continue spiegelen aan het westen kunt u hier goed op inspelen. Op één of andere manier zijn de Koreanen niet trots op hun eigen cultuur en gaat hun interesse eerder uit naar dure auto’s en impressionistische kunst uit het Westen. Aangezien Nederlanders door de heldenstatus van Guus Hiddink mateloos populair zijn en op het gebied van kunst en design topkwaliteit kunnen leveren, biedt dit absoluut mogelijkheden.  

Een aantal do and don’ts voor zakendoen in Korea op een rijtje:

  • Neem voor het opbouwen van een relatie de tijd. Overhaast niet en vergeet geen geschenken mee te nemen.
  • Vermijd direct taalgebruik en veelvuldig oogcontact.
  • Blijf geduldig, vriendelijk en opgewekt; toon geen irritatie.
  • Gebruik de stiltes in een gesprek om dat wat gezegd is, te laten bezinken en na te denken.
  • In Zuid-Korea vindt men het zeer belangrijk dan men elkaar het vereiste respect toont. Een buitenlander stelt zich dus in ieder geval beleefd op.
  • Zorg ervoor dat altijd dezelfde mensen uit uw delegatie deelnemen aan de onderhandelingen over een zaak. Neem altijd dezelfde tolk mee.
  • Informeer altijd wie er bij de bespreking aanwezig zullen zijn. Wie is wie? Richt u altijd tot de hoogst aanwezige.
  • Ga mee voor een drankje na de onderhandelingen.
  • Verdiep u in taal en cultuur.
  • Neem genoeg visitekaartjes mee. Zonder visitekaartje wordt je niet voor vol aangezien. Het visitekaartje is erg belangrijk om de positie en het vermogen voor het nemen van beslissingen in te schatten.
  • Dresscode. Voor de heren: donker pak en niet-opvallende das; lichte kleuren voor het overhemd. Dames: draag geen te hoge hakken en uitdagende kleding.
  • Last but not least: respecteer de hiërarchie.