Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Harde en zachte criteria van een crowdfunding actie

In de zoektocht naar een geschikte trouwlocatie waren mijn vriend en ik bij Camping 3Akers op De Woude (Noord Holland). We waren op slag verliefd. Niet alleen op elkaar, maar ook op de camping met de té leuke caravans en de prachtige locatie aan het water. Logisch dus dat camping ondernemer Yvonne aan het vechten is voor het voortbestaan van haar camping.

Het verhaal van Yvonne

Eigenaresse Yvonne vertelt mij haar verhaal. Zij heeft de afgelopen 11 jaar hard gewerkt om van de camping een goed lopend bedrijf te maken. Maar dan gaat het mis in haar privésituatie. Haar huwelijk loopt op de klippen waardoor Yvonne haar ex moet uitkopen. Hiervoor heeft ze geld nodig. Veel geld. Via banken kreeg ze geen lening. Ze dacht dat dit het einde van de camping zou zijn. Totdat vrienden en betrokken ondernemers een crowdfunding actie opzetten om haar camping te redden.

Het doel: geld bij elkaar krijgen via de ‘crowd’. Hiervoor maakten de vrienden van Yvonne de site www.450carafansgezocht.nl en benaderden ze actief de pers voor regionale publicaties. Inmiddels is er 40.000 euro binnengehaald, waarvan 60% via belangeloze donaties.

Crowdfunding voorbeeld

Tips

Op deze crowdfunding actie stuitte ik bij toeval. Er zijn natuurlijk talrijke voorbeelden van dit soort initiatieven en voorbeelden. Denk bijvoorbeeld ook aan de site TenPages.com, waar je de uitgave van je boek kunt laten financieren door de crowd. Wil je je onderneming of initiatief laten crowdfunden? Neem dan onderstaande punten door en check of je ze allemaal hebt meegenomen in je aanpak.

Harde criteria

1. Financiële transparantie
Geef inzicht in je business case en in de huidige stand van zaken wat betreft financiën. Denk daarbij aan de beantwoording van allerlei vragen die de potentiële investeerder zich zou kunnen stellen op dit gebied:

  • Waarom verlenen de bank of andere kredietverleners je op dit moment geen krediet?
  • Waarom heb je aanvullende financiering nodig?
  • Hoe ben je in deze situatie beland?

2. Return on Investment (ROI)
De investeerder moet duidelijk kunnen zien wat zijn ROI is. What’s in it for him? Hij zal over het algemeen niet uit pure naastenliefde in jouw business willen investeren. Wat houdt hij eraan over als het goed gaat? En wat gebeurt er als het mis gaat met je business?

3. Een degelijk business plan
De investeerder wil graag weten of het bedrijf goed gemanaged wordt. Ook zal hij zich in het business plan willen verdiepen. Zit er wel toekomst voor hem in deze onderneming?

4. Verdiep je in financiële voordelen voor de investeerder
Verdiep je in financiële voordelen voor de investeerder. Kan de investeerder zijn investering bijvoorbeeld aftrekken van de belasting? Heeft jouw onderneming of crowdfunding actie andere financiële voordelen? Des te meer je al voorgekauwd hebt voor de investeerder, des te beter.

Zachte criteria

Bij een crowdfunding actie als die van Yvonne voeren de zachte criteria de boventoon. Het gaat hier om de likeability. Denk daarom ook aan onderstaande aspecten:   

5. Laat zien wie je bent
Het draait bij crowdfunding ook om de passie van de ondernemer. Potentiële funders willen de persoon zien die vraagt om geld over te maken. Yvonne durft zichzelf te laten zien en daarin brengt ze haar passie over voor de camping. Ze is authentiek, open en enthousiast.

6. Vertel een persoonlijk verhaal
Het verhaal van Yvonne is aansprekend. Je kunt je snel verbonden voelen met het feit dat ze haar droom achterna is gegaan om de camping op te zetten. Je voelt al snel compassie en leeft mee nadat je hoort dat ze door de scheiding de camping niet voort zou kunnen zetten. Dit betekent niet dat een verhaal perse ‘zielig’ moet zijn. Een inspirerend verhaal waarin je kunt vertellen wat jouw project uniek maakt, werkt ook.

7. Wees concreet
De actie van Yvonne is heel tastbaar. Op het moment dat ze het geld niet bij elkaar krijgt, verdwijnt de camping. Hierdoor weten funders dat ze door te doneren bijdragen aan het voortbestaan van de camping. Hoe concreter hoe beter.

8. Wees actief
De crowdfunding actie van Yvonne is begonnen bij vrienden en familie, maar op dit moment vertelt ze iedereen haar verhaal: via een blog, aan de pers en aan bezoekers van de camping. Ze luistert en gaat de dialoog aan door respons te geven op reacties op de site en is hierin continu actief. Op deze manier heeft ze een vaste kern van aanhangers gekregen die op hun beurt ambassadeur van de camping en de actie worden.

9. Gebruik een multimediale aanpak
Yvonne gebruikt alle mogelijkheden om donateurs te mobiliseren: persberichten, de website, sociale media (een speciale Facebookpagina) en een blog. Dit vergroot de kans dat de boodschap zich onder een brede doelgroep verspreidt.

10. Bied iets extra’s
Kun je de investeerder een extraatje bieden? In het geval van Yvonne zou dit bijvoorbeeld een strippenkaart voor x weekenden kunnen zijn op een caravan op haar camping voor de hoogste funder. Of een dinertje bij kaarslicht voor twee personen in één van de caravans voor elke funder vanaf een x bedrag. Extraatjes hoeven jou niet veel te kosten, maar kunnen de funder misschien wel net over de streep trekken.

Ik wens Yvonne en anderen veel succes met hun crowdfunding actie!

Gelijkaardige publicaties