Help uw incassobureau succesvol te zijn
Hoewel een incassobureau expert is in het incasseren van vorderingen kunnen zij het niet alleen. Op het moment dat het ingeschakelde incassobureau niet over de juiste of volledige informatie beschikt omtrent de vordering, zal het incassoproces vertraging oplopen.
Betwistingen in de praktijk
In de praktijk merk ik dat tijdens het incasseren door het incassobureau vorderingen veelvuldig inhoudelijk betwist worden. Dit gebeurt zowel in de telefoongesprekken als in reactie op gestuurde aanmaningen. De debiteur geeft aan dat dit ook al kenbaar was gemaakt aan de leverancier.
Een incassobureau kan een incassoprocedure starten zodra u de debiteurgegevens, het factuurbedrag en de vervaldatum van de factuur doorgeeft.
Het gevolg is dat het incassobureau bij de klant om een reactie moet vragen op de betwisting. Dit betekent vertraging en dat is zonde, zeker in het geval dat u de betwisting al schriftelijk of telefonisch had weerlegd bij uw klant. Een gemiste kans.
Voorkom vertraging
Om uw vordering te incasseren heeft het incassobureau de volgende stukken nodig zodat het incassotraject geen vertraging oploopt. Zoals eerder gezegd, is het laatste punt over correspondentie met betrekking tot betwisting van invloed op de snelheid van het incassoproces.
- Het factuurbedrag (de hoofdsom).
- Debiteurgegevens.
- Getekende overeenkomst/offerte, orderbevestiging, facturen en aanmaningen.
- Uw algemene voorwaarden.
- Correspondentie of gespreksverslag bij betwisting.
Een incassobureau kan een incassoprocedure starten zodra u de debiteurgegevens in combinatie met het factuurbedrag en de vervaldatum van de factuur doorgeeft.
Voorzie uw incassobureau tevens van de overige relevante informatie, zodat de snelheid in het incasseren van uw vordering gewaarborgd blijft. Stel een lijst op van de bij uw organisatie bekende inhoudelijke betwistingen, zodat uw incassobureau deze gelijk kan weerleggen.
Op deze manier beschikt u eerder over uw geld en dat is waar het uiteindelijk om draait!
- Meer weten over de redenen waarom we incassobureaus vaak onnodig wantrouwen? Lees dan dit artikel.
Onze cue card over het inrichten van uw credit management beleid geeft u tips over hoe u een effectief beleid opstelt.
Download de cue card