Artikel
Geschreven door Sander Verhulst
Posted on 14-06-2016

Het belang van datamining en hoe u ermee kunt starten

276 keer gelezen

In goudmijnen worden de grootste schatten niet gevonden door rotsen te laten exploderen en gigantische gaten te graven. Het gaat om fijnmazig zeven - een moeizaam proces waarbij voorzichtig massa's waardeloos materiaal worden weggegooid om de echt waardevolle stukjes over te houden. Datamining werkt precies zo. Het draait om het vinden van belangrijke en nuttige informatie in massa's bedrijfsgegevens. Maar waarom zou u al die moeite doen?

Het belang van datamining

Data-analisten gebruiken software om patronen en verbanden in grote hoeveelheden data te ontdekken. Deze kennis gebruiken ze vervolgens om inzichtelijk te maken wat klanten werkelijk motiveert – en om effectievere marketingstrategieën op te stellen op basis van gepersonaliseerde targeting. Uiteindelijk levert dit meer omzet op en verlaagt het de marketingkosten. Dat het werkt, is al in meerdere sectoren bewezen:

•    Detailhandel: met analyses van aankopen met loyaliteitskaarten en het daarop baseren van strategieën voor kortingen en aankoopstimulering
•    Overheid: met nieuwe manieren om te communiceren met burgers en het opsporen van overtredingen, zoals het witwassen van geld
•    Finance: met betere opsporing van frauduleuze activiteiten en betere kredietbeslissingen op basis van historische klantgegevens
•    Productie: met het instellen van parameters voor de optimalisatie van productieomgevingen die van fabriek naar fabriek kunnen worden gekopieerd

Starten met datamining

De specifieke voordelen van datamining zijn uiteraard afhankelijk van de branche, maar de werkwijze is (zeker bij de start) vrijwel altijd hetzelfde. Als u zelf data-analyst wilt worden, moet u aan de slag met programmeertalen als SQL en Python en moet u datamining tools onder de knie krijgen. Waarschijnlijk huurt u hier echter een ervaren persoon of bedrijf voor in. Er zijn verschillende specialisten die nuttige informatie uit uw gegevens kunnen halen – dus dat technische aspect hoeft geen obstakel te zijn. Waar het om gaat is dat ú vervolgens iets met de analyses en nieuwe inzichten doet om uw omzet te verhogen en uw concurrent het nakijken te geven. 

Interpretatie van de gegevens

Elk bedrijf dat van plan is met datamining en -analyses te starten, moet zich realiseren dat dit soort activiteiten op zichzelf geen resultaten oplevert. U moet nog steeds grondige kennis van uw markt en bedrijf hebben om de analyses in die context te kunnen interpreteren. Datamining kan u nooit vertellen hoe waardevol bepaalde informatie is voor uw bedrijf. Het is ook belangrijk u te realiseren dat datamining u helpt nieuwe patronen en relaties in data te ontdekken, maar dat dit nog niet automatisch leidt tot meer verkoop. Het betekent wél dat u op basis van die inzichten uw marketing kunt aanpassen met boodschappen die aanspreken bij uw klantsegmenten. Data geven de input. De basis. Alleen u en uw collega's kunnen dit interpreteren en gebruiken om de juiste acties te ondernemen. Daarvoor hoeft u geen data-analist te zijn.

Uitdagingen bij datamining

Als u start met datamining komt u onherroepelijk voor uitdagingen en problemen te staan. Reden daarvoor is dat het geen exacte wetenschap is. Als u de informatie uit datamining te letterlijk vertaalt en direct zonder nadenken overneemt, kan dit leiden tot een verkeerde interpretatie van de feiten - en dus tot verkeerde beslissingen. Gaat het om een verkeerd besluit voor een mailingactie, dan is dat overkomelijk. Neemt u echter strategische beslissingen voor de komende 5 jaar, dan kunnen de gevolgen rampzalig zijn. Blijf dus logisch nadenken. Als analyse-uitkomsten vreemd of zelfs onwaarschijnlijk klinken, check en dubbelcheck ze dan. De kans is groot dat u gelijk heeft en dat er ergens in het analyseproces een fout is gemaakt.

Houd daarnaast de privacy van uw klanten scherp in het oog. De meeste klanten vinden het niet prettig als hun persoonlijke informatie wordt gebruikt. Als u de privacy en veiligheid van uw klanten serieus neemt en dus alle wetgeving volgt en voldoet aan alle regels, voorkomt u problemen. Al met al blijft alles draaien om klantgericht werken. Datamining is een hulpmiddel dat u kan helpen dit beter en slimmer te doen.