Artikel
Geschreven door Saskia van den Boom
Posted on 20-08-2013

Het belang van een financieel gezonde werkgever

86 keer gelezen

Het aantrekken en behouden van talent met de juiste vaardigheden is een belangrijke uitdaging voor veel bedrijven. Hiervoor moeten bedrijven zich bewust zijn van hun aantrekkelijkheid, ofwel employer branding. In concurrerende markten kent men immers een permanente schaarste aan gekwalificeerd personeel. Wat maakt dat werknemers je als aantrekkelijke werkgever zien?

The most important brand in most people´s lives is not a product or service, it´s their employer brand (Richard Mosley, Managing Director van People in Business)

Trots op je werkgever

Bedrijven moeten zich bewust zijn van hun aantrekkelijkheid: ofwel employer branding. Het gaat erom een bedrijf als meest aantrekkelijke partij op de markt naar voren te schuiven, zowel voor de eigen werknemers als voor buitenstaanders. Een bedrijf waar werknemers trots op zijn. Waar werknemers tijdens een etentje of een buurtfeest onophoudelijk over door blijven praten.
 

Werkgever op zoek naar stabiele organisaties

Wat maakt dat een werkgever je bedrijf een fijne plek vindt om te werken? Vaak is dat een bedrijf dat er goed voor staat en groeiende is. Uit het wereldwijde onderzoek van Randstad (Randstad Awards 2013) blijkt dat in Europa werkzekerheid (24%) en de financiële gezondheid van een bedrijf (22%), de belangrijkste aspecten zijn bij de keuze van (potentiële) werkgevers als ze op zoek zijn naar een nieuwe werkgever.

Binnen Nederland is dat:

  1. Aangename werksfeer
  2. Salaris
  3. Werkzekerheid op lange termijn (financiële stabiliteit)
     

Financiële gezondheid steeds belangrijker

Het FD van dinsdag 20 augustus 2013 haalt een onderzoek aan van Tempo Team. Daaruit blijkt dat werknemers in deze tijden meer hechten aan een financieel stabiele werkgever in plaats van het hebben van inspirerend werk of het krijgen van goede carrièrekansen. Het huidige economische klimaat heeft dus invloed op de keuzes die werknemers maken en de aspecten die zij belangrijk vinden voor goed werkgeverschap.

Uit cijfers van Graydon blijkt dat de eerste helft van 2013 een recordaantal aan faillissementen kent: 6.520. Dat zijn er ruim 250 per week. Per faillissement verliezen gemiddeld 7,5 werknemers hun baan! Gezien het grote aantal faillissementen is het dan ook niet verbazend dat de financiële gezondheid van bedrijven als steeds belangrijker wordt gezien.
 

Open communicatie over financiën

Voor bedrijven die er goed voor staan, is het dan ook zaak zich te positioneren als een financieel gezonde werkgever die op tijd betaalt en wellicht zelfs groeiende is. Openheid hierover zorgt voor vertrouwen bij (potentiële) kandidaten en draagt bij aan de aantrekkelijkheid van de werkgever in tijden van financiële onzekerheid.
 

Een eerlijk verhaal

De erkenning van het belang van employer branding, en je positioneren als financieel gezonde werkgever, is een basisvoorwaarde voor een succesvolle invoering van een open communicatie beleid. Een eerlijk verhaal over hoe je ervoor staat, spreekt meer aan dan het scheppen van valse verwachtingen, zeker op de lange termijn.