Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Het geheim van Dutch entrepreneurship

Beddenfabrikant Johannes Albertus Auping, uitgever Popko Noordhoff en luchtvaartpionier Anthony Fokker: drie van de vele succesvolle Nederlandse entrepreneurs die van hun achternaam oersterke merken wisten te maken. Wat is het geheim van Hollands ondernemerschap? 

Ondernemersmentaliteit

Met de tiende plek op de lijst van 71 landen in de Global Entrepreneurship and Development Index (GEDI), een index om het ondernemingsklimaat van verschillende landen te vergelijken, doet Nederland het opvallend goed. Ons land scoort hoog op de punten ‘nonfear of failure’, ‘cultural support’, ‘competition’ en ‘risk capital’, wat volgens het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) wil zeggen dat Nederlanders niet bang zijn om ondernemer te worden, de Nederlandse maatschappij de ondernemersmentaliteit stimuleert en ondernemers relatief eenvoudig aan risicodragend kapitaal kunnen komen.

De wereld als speelveld

Volgens het e-book ‘Eerste hulp bij internationaal ondernemen’ is één op de drie Nederlandse bedrijven actief in het buitenland. De Nederlandse ondernemer heeft talenkennis, is onverschrokken en past zich gemakkelijk aan. Oer-Hollandse bedrijven zoals Philips, Mentos en C&A wisten razendsnel de wereld te veroveren. Volgens de auteurs van Dutch Magic, een boek met profielen van 25 succesvolle Nederlandse merken, durven Nederlandse ondernemers buiten de hokjes te denken, weten ze zich goed in te leven en beschikken ze over een flinke dosis overtuigingskracht.

Meer ambitie

Toch kan het altijd beter. In de GEDI scoort Nederland laag op de punten ‘high growth’ (groeiambitie), ‘quality of human resources’, ‘startup skills’ en ‘new product’. In april pleitte MKB Nederland-voorzitter Hans Biesheuvel tegenover NU.nl voor een cultuurverandering. Volgens Biesheuvel zijn er in het buitenland nog volop groeimogelijkheden en moeten Nederlandse ondernemers meer gaan innoveren. In dagblad Metro deed ook managementgoeroe Ben Tiggelaar onlangs een oproep voor meer ondernemerschap. Hoewel angst voor falen Nederlanders volgens de GEDI niet weerhoudt om ondernemer te worden (zie de hoge score op ‘nonfear of failure’), heeft Nederland volgens Tiggelaar meer mensen nodig die zeggen: ‘Ik ga gewoon beginnen!’ Eerder riep coach Joop Alberda Nederlandse jongeren op om zich niet te laten leiden door angst voor een faillissement. “In Nederland wordt er smalend over gedaan als je failliet gaat. In Amerika zeggen ze: goh, die mensen hebben doorzettingsvermogen.” Het advies van Alberda: steek je hoofd eens boven het maaiveld uit. (Anthony Fokker, Popko Noordhoff en Johannes Auping gingen je voor!)
 
Dit artikel is geschreven in het kader van de FD Gazellen Awards 2013. Jaarlijks zetten het Financieele Dagblad en Graydon de snelst groeiende bedrijven van Nederland in de spotlight met deze onderscheiding. Deze bedrijven dragen sterk bij aan de werkgelegenheid en het herstel van de Nederlandse economie. Graydon steunt ondernemend Nederland bij hun uitdaging om snelle groei in goede banen te leiden en voorziet  de lezers tot aan de finale van de FD Gazellen via dit medium door middel van artikelen, onderzoeken en cases. Hierbij wordt vooral gekeken naar zaken als de juiste inzet van kennis en kapitaal om verdere groei te kunnen realiseren; het bedrijf financieel gezond te houden en de concurrentie voor te blijven. 

Gelijkaardige publicaties