Graydon
Terug naar overzicht
blog

Het versterkende effect van offline media in uw online mediastrategie

Merken en dus mensen willen vernieuwend zijn. Sinds de opkomst van online media eind jaren '90 hebben marketing-  en salesmanagers media als websites, e-mailings, SEO / SEA en later Social Media een belangrijke plaats gegeven in hun marketingstrategie. Het medialandschap veranderde snel, waarbij er weinig tijd was om te evalueren en terug te kijken naar de 'oude' succesvolle marktbewerking strategieën. 

Internationale mediabestedingen

De inzet van de voorheen zo effectieve offline media als direct mailings en belcampagnes hebben aan populariteit ingeboet door de verschuiving naar online media. Toch merken steeds meer vooraanstaande merken dat het succes van online media wordt versterkt door de 'good old' offline media. In de internationale mediabestedingen is duidelijk te zien dat online bij veel merken de voorkeur geniet.

Eén van de conclusies uit mijn afstudeeronderzoek naar de merkeffecten van brand utilities - relevante en functionele online tools als Amstel Teamlink en Nike+ - is dat online media nog beter blijken te werken wanneer deze worden aangejaagd met offline media als direct mailings, belcampagnes, dagbladen, print, radio en televisie. Het beste van beide werelden zorgt voor een optimaal campagneresultaat.
 

Traditionele media

Met traditionele media zorgt een merk op korte termijn voor rationele effecten bij haar doelgroep. Een bedrijf heeft een uitdaging, wil daar een oplossing voor en het heeft door middel van paid offline media aan de bovenkant van de curve zijn doel bereikt. Maar daarna neemt het effect af omdat er geen actieve campagne of commercial meer is.

Online media

Dan is er de immer populaire online media. Hierbij is het bereik in het begin laag en bouwt een merk over langere periode steeds meer bereik op door de inzet van relevante online boodschappen en het optimaliseren van de SEO / SEA strategie. Het verschil van traditionele ten opzichte van de online media is dat online media continu aanwezig zijn. Op deze manier is een merk altijd online vindbaar en vergroot de relevantie en naamsbekendheid van het merk voortdurend richting de doelgroep.

360° Media oplossing

Online media dienen niet als vervanger van offline media maar juist als aanvulling op de bestaande mogelijkheden voor een merk. Het met offline media aanjagen van online mediacampagnes zorgt voor een merk dat zij sneller en langer het gewenste merkeffect van een campagne realiseren. Op deze manier zorgt een merk voor lange termijn rationele én emotionele effecten bij haar doelgroep. 

Tot slot

De samenstelling van een goede promotiestrategie is één van de cruciale aspecten binnen de marketingcommunicatiemix voor een sterke campagne met een goede return on investment (ROI). Uiteraard spelen relevantie, propositie, pricing, point of sale van het product en de merkvoorkeur,- attitude en loyaliteit van de doelgroep ten opzichte van een merk ook een belangrijke rol in het succes van een campagne.

Gelijkaardige publicaties