Hoe bereken ik het betaalgedrag van mijn klanten?

Weten hoe lang u op uw geld moet wachten en uw klanten kennen is ook voor u als ondernemer belangrijk.

Credit managers moeten het betaalgedrag van prospects en klanten uitgebreid analyseren. Maar ook als ondernemer of verkoper kunt u dit gemakkelijk zelf doen. U weet meteen hoeveel dagen u gemiddeld op uw geld moet wachten. Ook heeft u een basis om uw klanten te vergelijken. Zo weet u ook wie uw beste klanten zijn.

Chapter 1

Het meest gebruikte instrument voot betaalgedrag

Het meest gebruikte meetinstrument om het betalingsgedrag van klanten op te volgen is DSO of Days Sales Outstanding. Dit drukt het gemiddeld aantal dagen uit tussen de order en de betaling van de factuur.

Dit meetinstrument is met name zo populair, omdat het uiterst eenvoudig is in gebruik. Het doel van de meting van uw DSO is net zo eenvoudig. U kunt vervolgens actie ondernemen om de DSO te verbeteren. Want elke dag minder betalingsuitstel levert geld op dat u in uw zaak kunt investeren.

Chapter 1

Bereken zelf uw DSO

Op het internet zijn er heel wat formules te vinden. Van eenvoudige tot complexe berekeningen, tot soms ronduit foutieve formules. Veel handiger zijn de berekeningstools. 

Een concreet voorbeeld: U heeft een jaaromzet van 5 miljoen euro en openstaande facturen voor 487.000 euro. Gemiddeld betalen uw klanten na 36 dagen. Los van het feit of dit goed of slecht is, is er verbetering mogelijk.

Hier ligt meteen het bijkomend voordeel van deze calculator. Het laat u inzien wat het effect is als u dit betalingstermijn kunt inkorten. Stel dat u op een omzet van 5 miljoen euro uw klanten 1 dag sneller kunt laten betalen. Dan wint u 13.699 euro aan werkkapitaal.

Chapter 1

De nadelen van een te hoge DSO

Ik som tot slot nog enkele nadelen op van een lange DSO op:

  • U maakt kosten om uw klanten een aanmaning te sturen of te bellen.
  • U verliest rente op het bedrag dat eigenlijk allang op uw rekening had moeten staan.
  • U wordt een (gratis) kredietverstrekker, want u speelt bank.
  • Er is onzekerheid over uw inkomsten (cashflow planning).
  • Uw werkkapitaal is kleiner. 
  • U kunt uw leveranciers (misschien) zelf niet op tijd betalen.
  • U heeft minder geld om te investeren en moet wellicht zelf lenen, waar u weer rente over betaalt.

Whitepapers

De laatste best practices in credit, risk en data management.

Strategisch creditmanagement in 5 stappen

Ontdek hoe u gemakkelijk uw krediet kunt managen

Zakendoen: wat moet u weten?

De belangrijkste weetjes rondom zakendoen