Artikel
Geschreven door Lisanne Barnaart
Posted on 07-06-2016

Hoe finance van meerwaarde kan zijn met business intelligence

351 keer gelezen

Ooit was business intelligence voorbehouden aan een elitekorps datagoeroes - vakgestoorde gegevensanalisten die urenlang studeerden, ontcijferden en extrapoleerden om te ontdekken welke besluiten wanneer moesten worden genomen om hun bedrijf naar succes te leiden. Die tijd is voorbij. Internet biedt tegenwoordig alle tools die nodig zijn om business intelligence voor ons te laten werken. Finance kan daarvan profiteren door zich binnen het bedrijf extra te profileren.

Business intelligence voor meer inzicht

Eenvoudig gezegd biedt business intelligence tools die bedrijven helpen gegevens te genereren en deze vervolgens samen te voegen, te sorteren en overzichtelijk (vaak gevisualiseerd) te presenteren, zodat ook niet-analisten de informatie kunnen begrijpen en verwerken. In het huidige ‘big data’ tijdperk kan eigenlijk geen bedrijf meer zonder, omdat business intelligence (afgekort ook wel: BI) organisaties helpt het complexe 'verhaal' te ontrafelen dat hun bedrijfsgegevens vertellen.

MKB en business intelligence

Voorheen waren goede BI-tools alleen bereikbaar voor grote bedrijven. Veel van die grote bedrijven gebruiken tegenwoordig dan ook al de vierde of vijfde generatie BI-systemen. Business intelligence is nu echter ook voor het MKB bereikbaar geworden. De markt wordt haast overspoeld met eenvoudig te gebruiken en betaalbare oplossingen die ook niet-analisten onder de knie kunnen krijgen en met succes kunnen toepassen. 

De belangrijke rol van finance

Het hebben en analyseren van data is één ding - weten wat u ermee moet doen, is een tweede. Hier komt de specialistische kennis van finance te pas! Het is immers meestal de rol van finance om financiële en niet-financiële gegevens uit het hele bedrijf te verzamelen en samen te voegen. Van verkoop en marketing tot productie, distributie en HR. De bedrijfsgrootte maakt daarbij niet uit. Bij een klein bedrijf is het misschien één persoon die zich hiermee bezighoudt, bij een groot bedrijf kan het een heel team zijn. De centrale sleutelrol maakt finance in ieder geval een belangrijke spin in het web. De afdeling biedt managers en directieleden de informatie die zij nodig hebben om het bedrijf aan te sturen - en om de verkoop te stimuleren, de winstgevendheid te verbeteren en de kosten te verlagen.

Verkoop stimuleren met behulp van BI

Een van de meest waardevolle manieren waarop finance de verkoop kan stimuleren, is door marketing te helpen individuele klanten te segmenteren in groepen die wel of juist geen groeipotentieel hebben. Samen kunnen de beide afdelingen patronen ontdekken in de financiële gegevens van klanten. Op basis daarvan kan marketing bijvoorbeeld inzicht krijgen in welk type klant bepaalde producten koopt. Is dat eenmaal bekend, dan kan marketing zich op het werven van gelijksoortige klanten richten en een marketingstrategie uitwerken om die klanten over de streep te trekken. 

Het blootleggen van geheime schatten

Door business intelligence evolueert finance langzaam van een door rapportages en cijfers geobsedeerde afdeling naar een plek waar de geheime schatten van bedrijven worden blootgelegd – en waar deze schatten ook werkelijk worden benut. Uiteraard staat dit ideaalbeeld voor veel bedrijven nu nog ver van de werkelijkheid. Om te beginnen hebben veel financiële afdelingen, vooral in kleine ondernemingen, überhaupt nog geen toegang tot BI-tools. Dat maakt het efficiënt gebruiken van de gigantische hoeveelheid beschikbare bedrijfsdata vrijwel onbegonnen werk. Gelukkig komen er steeds meer BI-oplossingen op de markt die het voor financiële afdelingen eenvoudiger dan ooit maken om zich te transformeren. Hun focus zou daarbij moeten liggen op:

•    Forecasting. Bij het opstellen van budgetten kunnen toekomstig beschikbare middelen worden toegewezen aan initiatieven die het meest opleveren voor het bedrijf.
•    Analyses. Door trends en patronen in gegevens te ontdekken, kunnen toekomstige verkoopscenario’s en klantgedrag in kaart worden gebracht. 
•    Visualisatie. Door gegevens overzichtelijk en helder te visualiseren kan het management in één oogopslag beoordelen hoe het bedrijf ervoor staat.