Big Data
Terug naar overzicht
blog

Hoe het Nederlandse Bedrijfsleven kan leren van de Dance-industrie: Big Data toepassen voor omzetgroei

Online ondernemers lopen omzet mis doordat ze de gegevens die ze toch al verzamelen over hun klanten niet structureel analyseren en toepassen. De Nederlandse dance-industrie lijkt intussen het goede voorbeeld te geven: DJ's zijn heer en meester in het online sociale domein, en ID&T is als organisator van evenementen een klassiek voorbeeld aan het worden van een bedrijf dat succesvol is geworden door middel van toepassing van Big Data marketing. In dit artikel neem ik dit voorbeeld met u onder de loep.

Dance: sterk nederlands exportproduct

In een eerder artikel beschreef ik al eens hoe het MKB in Nederland het voorbeeld zou kunnen volgen van de grote Nederlandse DJ's (zoals Afrojack, Tiësto, en bijvoorbeeld Hardwell) die wereldberoemd zijn geworden, en er mede aan bijdragen dat EDM (electronic/dance music) zo'n succesvol Nederlands exportproduct aan het worden is. In die context ging het om de manier waarop Nederlandse dance-namen zich richten op meer dan de nationale consument, en wat manieren waren voor Nederlandse MKB'ers/bedrijven om zich ook buiten de landsgrenzen te gaan begeven. In dit artikel wil ik me richten op hun toepassing van Big Data voor marketing.

Big Data vertaald naar Big Cash

ID&T is na een gedeeltelijke overname eerder vorig jaar in het laatste kwartaal van 2013 volledig overgenomen door Amerikaans entertainment bedrijf SFX, voor 130 miljoen dollar. Denis Doeland, management consultant op het gebied van online marketingtoepassingen - en ID&T-veteraan die 18 jaar bij het bedrijf gewerkt heeft - stelt dat de hoge waardering van het bedrijf voor een deel het resultaat is van het omzetten van kennis over de klanten en doelgroep naar omzet. In dit opzicht is het verhaal van ID&T een interessante case om van te leren.

Hoe ID&T Big Data toepast

Als organisator van evenementen die doorgaans maar één keer per jaar plaatsvinden, is het voor ID&T erg belangrijk gebleken om constant in contact te staan met haar doelgroep. Via haar sociale media stimuleert het Amsterdamse bedrijf de voorpret van de festivalgangers (die soms al maanden van te voren in anticipatie van een bepaald feest leven), bijvoorbeeld met deelbare content over het opkomende evenement of de line-up.

Daarnaast koppelt ID&T middels haar 'social enterprise platform' gegevens over haar klanten en hun aankopen, aan hun social media profielen. De manier waarop ID&T deze koppeling monetariseert, is bijvoorbeeld door specifieke klanten dan weer custom aanbiedingen te doen.

Meer weten?

Als u door het verhaal van ID&T geïnspireerd bent, en meer wilt weten over de toepassing van Big Data voor uw marketing, kijkt u dan eens hier. Als u nu direct inzicht wilt in verkoopkansen bij uw bestaande klanten, kijkt u dan hier.

Gelijkaardige publicaties