Artikel
Geschreven door Lisanne Barnaart
Posted on 24-04-2015

Hoe kunt u uw DSO verlagen?

470 keer gelezen
DSO staat voor ‘Days Sales Outstanding’ en is een ratio die het aantal dagen aangeeft tussen het moment waarop u een order levert en het moment waarop u deze betaald krijgt. Hoe lager de DSO, hoe beter uw cashflow - en hoe beter dit dus is voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Maar hoe verlaagt u uw DSO?
Uw DSO verlagen

De berekening

U kunt uw DSO berekenen door uw jaaromzet te delen door 365. U weet dan uw gemiddelde dagelijkse omzet. Vervolgens deelt u uw openstaande saldo door deze dagelijkse omzet. Stel dat uw jaaromzet € 500.000 is. Dan is uw gemiddelde dagomzet € 1.370. Als u nu gemiddeld € 40.000 aan orders voor betaling open heeft staan, is uw DSO 29. Met andere woorden: het duurt gemiddeld 29 dagen voor uw klanten u betalen.
 

Wanneer is een DSO hoog of laag?

Het getal 29 zegt op zich niets. Het wordt pas interessant als u weet of dit ‘goed’ of ‘slecht’ is - of als het getal stijgt of daalt. Uit onderzoek van Graydon blijkt dat de overheid en de semioverheid in 2014 de langste betaaltermijn hadden. Gemiddeld duurde het 48,5 dagen voor een factuur werd betaald. De zakelijke dienstverlening en de land- en tuinbouwsector betaalden het snelst met gemiddeld 40 dagen. Heeft u een DSO van 29, dan heeft u nu dus een benchmark en weet u dat u relatief snel betaald krijgt. Maar wat nu als het aantal dagen tot betaling stijgt? Of al hoog is?
 

Redenen waarom klanten later betalen

Bij een hoge DSO krijgt u laat betaald en geeft u uw debiteuren dus eigenlijk leverancierskrediet. Dat kost u geld. U ‘leent’ immers geld uit zonder er rente voor te ontvangen. Bovendien kunt u geld dat u nog niet heeft geïncasseerd niet gebruiken om te investeren of om uw eigen rekeningen te betalen. Als uw DSO stijgt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Denk aan:
  • Een niet efficiënt ingericht debiteurenproces
  • Relatief veel (nieuwe) klanten die een hoger kredietrisico hebben
  • Verkopers die afnemers meer leverancierskrediet bieden
  • Meer klachten van klanten die daardoor niet of later betalen

Let op de kredietwaardigheid van klanten

Volgens de European Payment Index 2014 zijn de belangrijkste oorzaken van een stijgende DSO financiële problemen bij debiteuren en het bewust laat betalen van rekeningen. Daar kunt u iets aan doen door de kredietwaardigheid van uw debiteuren regelmatig te (laten) controleren. De goede betaler van vandaag kan immers de wanbetaler van morgen zijn. Graydon ontvangt jaarlijks 21 miljoen betaalervaringen en kan het direct aangeven als voor uw klant negatieve betaalervaringen zijn afgegeven. Vervolgens kunt u uw verkopers inlichten en voor deze klant de leveringsvoorwaarden bijvoorbeeld aanpassen. Ook kunt u vooruitbetaling vragen of overgaan op deelleveringen. 
Andere redenen zijn: inefficiënte administratieve processen en disputen (oftewel klachten over de dienstverlening of de afspraken). 
 

Zorg voor een optimaal werkend administratieproces

Als u weet welke debiteuren minder goed betalen, bent u er nog niet. Het is ook belangrijk dat uw debiteurenproces hierop is ingericht. Als u met handmatig bijgehouden spreadsheets werkt, is dat foutgevoelig en mist u het overzicht. Automatisering met credit management software biedt dan uitkomst. Hiermee kunt u uw debiteurenbeheer koppelen aan kredietinformatie én aan uw backoffice. Zo krijgt u in één overzicht al uw openstaande facturen en de bijbehorende acties te zien. Bovendien kunt u eenvoudig rapportages maken van bijvoorbeeld uw cashflow, kredietrisicoanalyses én van klachten – als gezegd een van de andere redenen waarom debiteuren minder snel (of niet) betalen. 
 

Beter klachtenmanagement

U weet welke klanten minder snel betalen. U heeft achterhaald of ze dat ook bij andere bedrijven doen en dus (waarschijnlijk) financiële problemen hebben. Vervolgens heeft u uw administratie geautomatiseerd en zo ingericht dat deze klanten andere betalingsvoorwaarden krijgen. En toch blijven betalingen uit… Mogelijk is de oorzaak dan ontevredenheid onder uw klanten. Misschien levert een van uw verkopers geen goede service? Misschien is een product ondeugdelijk?  Of misschien levert u in een bepaalde regio vaak te laat? Door met credit management software rapportages te maken, kunt u patronen ontdekken – en kunt u er iets aan doen. Belangrijk, want als u niet op tijd reageert, verandert een slecht betalende debiteur in een debiteur die van u wegloopt. En dan bent u nóg verder van huis.