Master Data Management
Terug naar overzicht
blog

Hoe strategie en creativiteit overeenkomen

In één van mijn eerdere blogs schreef ik hoe we bij Graydon bezig zijn om een sterkere relatie te creëren tussen onze strategie en de budgetten voor 2014. Een groot deel van onze directieleden en managers is momenteel bezig met het opstellen van strategiekaarten voor de bedrijfsonderdelen waar zij verantwoordelijk voor zijn. Dat valt nog niet mee.

Sommigen hebben een goed gevoel voor wat hun strategie is, maar kunnen het moeilijk expliciet maken. Anderen beheersen de techniek om een strategie vast te leggen, maar hebben de onderliggende strategie nog niet helemaal duidelijk. De relatie tussen deze problemen en creativiteit zal u wellicht verbazen, zoals het mij aanvankelijk ook deed, maar die is er wel degelijk.

Ik ben op het moment een boek aan het lezen over creativiteit: The Path of Least Resistance van Robert Fritz. Fritz beschrijft hoe creativiteit aangeleerd kan worden en wat daarbij de hindernissen zijn. Deze hindernissen spelen ook bij het formuleren van een strategie een belangrijke rol.

De eerste les in creativiteit: “Problem solving is not creating”.

Het fundamentele verschil is dat problemen oplossen gelijk is aan iets ongewenst wegnemen. Creëren daarentegen is iets laten ontstaan. Ook bij het formuleren van strategieën kom ik vaak tegen dat doelen geformuleerd zijn als problemen die opgelost moeten worden (vaak verkapt omdat het wegnemen van het probleem positief geformuleerd is). Het strategische doel  om 'een goed werkend CRM systeem te implementeren' bijvoorbeeld. Blijkbaar werkt het huidige CRM systeem niet goed en dat probleem moet opgelost worden. Mijn vraag aan degene die dit doel geformuleerd heeft, is dan ook wat de implementatie van een nieuw CRM systeem uiteindelijk teweeg moet brengen.  Dan blijkt vaak dat er wel degelijk een strategisch doel is. In dit geval was dat het opbouwen van relaties met klanten op een bepaalde manier. In mijn ervaring kun je de strategie van een onderneming of een bedrijfsonderdeel aardig opkrikken door problemen te vervangen door creaties.

Een tweede opvallende parallel tussen creativiteit en strategie is de volgende: “If you ask the 'how' question before the 'what' question, all you can ever hope for to create are variations of what you already have”.

Strategie wordt vaak gebruikt om te rechtvaardigen wat je toch al doet. Het vereist enige durf om met elkaar te formuleren wat je wilt bereiken, zonder je te laten leiden door de mogelijkheden en beperkingen van het moment. Het vereist durf om te vertrouwen op het creatieve proces. In een creatief proces wordt eerst een denkbeeld gevormd over het resultaat en daarna wordt er energiek gewerkt aan dat resultaat. Een proces van vallen en opstaan met steeds dat duidelijke beeld van het eindresultaat in gedachte.

Zowel in strategie als in creativiteit leidt een focus op de problemen en op het 'hoe' tot een reactieve manier van werken. En dat zal nooit leiden tot een geweldig gedicht, lied, beeldhouwwerk, film, toneelstuk, of tot een geweldige onderneming.

Gelijkaardige publicaties