Artikel
Geschreven door Erwin Lima
Posted on 13-02-2014

Hoe verhoogt u uw ROI en conversie met Google Analytics?

110 keer gelezen

Google Analytics is de gratis dienst van Google waarmee u de ROI van uw online marketing, de bezoeken naar uw website en uw flash-, video-, ads-, en banner campagnes kunt tracken. Als u marketeer bent of marketing manager bij een groter bedrijf, is inzicht in deze tool vooral belangrijk omdat het business decisions gemakkelijker maakt.

Denk aan het adviseren of bepalen van een bepaalde strategie, of het beargumenteren of verdedigen van bepaalde investeringen. Google Analytics zou - als het dat nog niet is - een key element van de activiteiten van u en uw team moeten zijn.

In een onderzoek van E-merce kwam onlangs naar voren dat bedrijven (webshops)  met minimaal 1 fte toegewijd aan conversie optimalisatie, gemiddeld veel beter presteren. Als u hier meer over wilt weten, en meer informatie wilt over conversie optimalisatie, klik dan hier.

Hoe informeren Web Analytics uw business decisions?

Er is natuurlijk een onnoemelijk grote hoeveelheid informatie te bemachtigen uit de overzichten die Google Analytics automatisch genereert. Maar data zijn weinig waard als ze niet beantwoorden aan, en in eerste instantie worden gekoppeld aan de juiste vragen. Enkele vragen die Google Analytics voor u kan beantwoorden:

  1. Waar komen de meeste bezoekers van mijn website vandaan, maar ook; waar komen de meest converterende bezoekers van mijn website vandaan? 
  2. Welke van mijn campagnes is het meest succesvol in termen van traffic, conversie (en de kwantiteit én kwaliteit van converterende bezoeken)?
  3. Welke pagina, wat voor soort content, welke video of informatie houdt de aandacht van bezoekers het langste vast (en vinden zij dus het meest interessant/waardevol)?
  4. Op welke pagina bevinden de meeste van mijn leads zich op het moment dat ze zich bedenken en mijn website verlaten (dus welke pagina moet zeker aangepast worden)?
  5. Wat voor lay-out en structuur kan ik het beste gebruiken voor de website, of bijvoorbeeld voor de pagina waarop ik uiteindelijk wil dat mijn prospect zijn contactgegevens achterlaat?

De data die Google Analytics levert kan deze vragen en meer voor u beantwoorden, en u dus betere beslissingen helpen maken met betrekking tot online marketing. Ook valt hiermee de noodzaak voor bepaalde uitgaven te beargumenteren. 

Meer inspiratie: 10 belangrijke vragen over Web Analytics en complexere analyse

Als u meer wilt weten over de manier waarop web analytics uw besluitvorming kunnen ondersteunen, kijkt u dan eens naar de volgende artikelen:

  • Daniel Waisberg geeft ons in een gesprek met entrepreneur.com 10 vragen om onszelf te stellen alvorens u met Google Analytics aan de slag wilt gaan. 
  • Als u met uw marketing wat diepere analyses wilt maken, is deze serie artikelen over het uitbreiden van de functionaliteiten van het gratis programma van Google met behulp van API integratie wellicht handig. 

Digital Marketing 2.0

Avinash Kaushik, digitale marketing evangelist voor Google, is er stellig van overtuigd dat de markt van de toekomst niet meer werkt volgens de oude marketing principes, waarbij de lead of prospect lineair door een sales funnel beweegt. Ik ben geneigd te zeggen dat ik het daarmee eens ben: De consument van nu (dus ook uw B2B prospect) bekijkt op verschillende momenten vanaf verschillende platforms informatie over een bepaald product of een zekere dienst, en raadpleegt soms wel meer dan 10 bronnen voordat hij een beslissing maakt. Een beter begrip en slim toepassen van Digital Analytics helpt u de potentiële klant te benaderen met de juiste informatie, aangepast aan het tijdstip, de plaats en de manier waarop hij die nodig heeft. En als u de klant daarmee van dienst kunt zijn, zal hij ook eerder geneigd zijn om u te helpen met uw conversie!