Artikel
Geschreven door Mark Beekman
Posted on 10-07-2014

Hoe verovert u als marketeer een plek aan de directietafel?

89 keer gelezen

De marketingafdeling werd lange tijd gezien als de geldverkwistende tak van de organisatie. Een afdeling die geld uitgeeft in plaats van binnenhaalt. B2B Marketing was – en is nog steeds – vaak onderdeel van Sales en rapporteert aan deze afdeling in plaats van rechtstreeks aan de directie.

Zo ook bij Graydon toen ik hier als marketingmanager werd aangesteld. Inmiddels is er het een en ander veranderd: Marketing is ‘uit de hoek gehaald’ en heeft een vaste (en verdiende!) plek aan de directietafel veroverd. 

Waarom dit belangrijk is? Ik zie Marketing als afdeling die bijdraagt aan de omzet en winstgevendheid. Door inzichten te leveren in de aantrekkelijke markten en klantsegmenten draagt Marketing bij aan het resultaat. Onderbouwende inzichten maken het mogelijk sneller beslissingen te nemen om groeikansen te benutten. Maar hoe verkrijgt u zo’n felbegeerde zetel aan de directietafel? Hoe creëert u draagvlak binnen de directie om uw marketingvisie uit te rollen? Het toverwoord is data. Lees hier waarom datakwaliteit zo belangrijk is voor de marketeer van nu.

Verover met data een vaste plek aan de directietafel als B2B marketeer

Wij marketeers beschikken over grote hoeveelheden feiten en data die waardevol en relevant zijn voor de hele organisatie. Onderstaande tips laten zien hoe data u helpt meer invloed te krijgen binnen de organisatie. 

Geef inzicht in de markt via harde data

  • Waar Sales zich op ‘gut feelings’ richt om goede klanten op te sporen en binnen te halen, is het onze taak als marketeer om de andere kant op te bewegen: die van de feiten en data. 
  • Geef inzicht in welke sectoren en regio’s de meeste, maar ook de grootste klanten zitten en wat het marktpotentieel is.
  • Geef inzicht in de gemeenschappelijke kenmerken van de klanten die winst maken. 
  • Ontwikkel een gedragen klantbeeld van de ideale klant.
  • Laat zien dat u leads genereert die wat betreft kenmerken overeenkomen met de winstgevende klanten in de klantendatabase.

Monitor uw prospect database periodiek op maand-, kwartaal- en jaarbasis, zodat u ziet wat de kwaliteit ontwikkeling is. Dit helpt u omzetresultaten te voorspellen.

​Genereer vraag én leads

Laat zien dat u waardevolle informatie over de markt en klantendatabase in huis hebt:

  • Doe kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar ‘het probleem’ van uw doelgroep.
  • Vestig de aandacht in uw marketing op deze behoefte van de klant. En reik ze een oplossing aan in uw communicatie zonder over uw product te praten.
  • Help Sales de vraag van de klant te begrijpen en voorzie hen van relevante content als oplossing voor hun ‘probleem’. 

Hierdoor kunnen uw verkoopcollega’s gerichter, efficiënter en effectiever te werk gaan (en raakt uw klant minder snel geërgerd).

Marketeers beschikken over grote hoeveelheden feiten en data die waardevol en relevant zijn voor de hele organisatie.

​Monitor consistent, nauwkeurig en presenteer resultaten 

Toon het effect van de marketinginspanningen aan met een nauwkeurige periodieke analyse van resultaten, kosten en inspanningen:

  • Zorg dat uw analyses consistent deelt: kom niet elke meeting met andersoortige data aan. Dan kan de rest u niet meer volgen en verliest u de aandacht van de directie. Zorg ervoor dat uw luisteraars een patroon gaan herkennen in uw terugkerende bijdrage.
  • Zorg voor correcte en nauwkeurige data: uiteraard wilt u goed uit de verf komen, maar maak data niet mooier dan ze zijn. Blijf betrouwbaar, transparant en bouw op die manier respect op aan de tafel. 
  • Marketing is geen wiskunde: geef niet alleen cijfers, maar trek conclusies en geef adviezen waarmee volgende stappen gezet kunnen worden. 
  • Maak data visueel: zorg dat uw dashboards mooi zijn vormgegeven. Directieleden hebben weinig tijd, dus het moet er mooi uitzien. Het oog wil ook wat.

Als u bovenstaande kennis en data op kwalitatieve wijze deelt met de rest van de organisatie, kunt u  hopelijk de invloed van Marketing binnen de organisatie vergroten. Hebt u zelf ervaring met bovenstaande of wilt u meer weten over B2B Marketing? Ik wissel graag van gedachten. Contact me via LinkedIn of mail naar m.m.beekman@graydon.nl

Download gratis de beste B2B Marketing Blogs 2014

Met deze bundeling van beste Graydon blogs uit 2014 rondom B2B Marketing bent u weer helemaal op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen! 
Beste B2B Marketing Blogs 2014