Artikel
Geschreven door Nico Inberg
Posted on 01-07-2014

Hoe werkt crowdfunding: 5 aandachtspunten

297 keer gelezen

Crowdfunding, of beter gezegd: crowdfinancing, is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Voor ondernemers een welkom alternatief: niet alleen voor het funden van een nieuw project, maar ook werkkapitaalfinanciering wordt inmiddels veelvuldig verkregen via crowdfunding.

Om investeerders te bereiken, zal een ondernemer, in samenwerking met het crowdfunding platform, een goede campagne moeten voeren. U kunt dat vergelijken met de roadshows die grote corporaties organiseren wanneer ze aandelen of obligaties in de markt willen zetten. Maar waar moet u opletten om een succesvolle crowdfunding campagne op te starten?

Een duidelijke pitch

De pitch, zoals de Amerikanen zeggen, moet tot in de puntjes verzorgd zijn. Kom goed beslagen ten ijs, als het gaat om een nieuw product, zorg dan dat u op elke vraag van de potentiële investeerder voorbereid bent. U kunt nog zo’n mooie campagne opzetten,  als het plan niet aanspreekt, onduidelijk is of tegenvalt, zal niemand een cent in uw bedrijf investeren.

Voor het platform is het van het grootste belang dat de vragende partij kredietwaardig en betrouwbaar is, als een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt straalt dat ook af op het platform.

Maak het persoonlijk

Bedenk wat uw Unique Selling Points (USP’s) zijn en breng die voor het voetlicht. Maak uw verhaal persoonlijk, menselijk en emotioneel. Mensen investeren graag in enthousiaste, bevlogen ondernemers. Zorg dat ze niet alleen in u willen investeren, maar ook onderdeel willen zijn van uw bedrijf.

Wees transparant

Een van de kenmerken van crowdfunding is dat u met uw gegevens op internet komt te staan. Dat vinden sommige ondernemers vervelend, maar wanneer u geld wilt ophalen bij de crowd moet u openheid en transparantie nastreven. Overigens betekent het niet dat u al uw bedrijfsgeheimen moet onthullen. Alleen de informatie die u voorheen met uw bank deelde, wordt voor een gedeelte openbaar. Het platform kan u daarin begeleiden.

Overtuig het platform

Het crowdfunding platform is dus een belangrijke partner. Uw relatie met het platform houdt aan gedurende de hele looptijd van uw lening, zij regelen immers de rente en aflossingsbetalingen aan de investeerders. Maar belangrijker nog is de drempel die het platform opwerpt. Voor het platform is het van het grootste belang dat de vragende partij kredietwaardig en betrouwbaar is, als een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt straalt dat ook af op het platform. Naast de toekomstige investeerder zult u dus eerst de financiële experts van het platform moeten overtuigen van uw plannen en kredietwaardigheid. Lees hier de andere finance trends van 2014.

Vraag niet teveel

Het is vervelend wanneer uw kredietaanvraag niet volloopt, maar het is ook onnodig om teveel geld via een (dure) crowdfunding lening te vragen. Vaak zijn banken bereid een stuk aanvullende financiering te verlenen als er al een stuk risicodragend kapitaal in het bedrijf aanwezig is. De crowdfunding lening kan als basis dienen voor een banklening tegen een lager rentepercentage.

Wilt u meer weten over het aantrekken van alternatieve financieringsbronnen? Ga dan direct naar ons download center en download gratis ons eBook!
Download het eBook