Artikel
Geschreven door Mark Beekman
Posted on 13-08-2013

Ik ben op zoek naar B2B Purple Cows

108 keer gelezen

Is B2B marketing veroordeeld tot het organiseren van golfrondjes voor Sales?  Of zijn er ook opmerkelijke B2B marketingmerken, die zo sterk zijn dat de golfrondjes bijzaak worden?

Als gedreven marketeer geloof ik dat B2B marketing veel meer is dan een knip en plak afdeling, maar B2B Purple Cows zijn moeilijk te vinden. Wie is die Paarse Koe ook alweer?

Purple Cow

De Purple Cow

De Purple Cow is een beroemde term bedacht door marketing goeroe Seth Godin. Het verhaal begint dat hij geniet van een autorit door het Franse landschap. Maar na een paar uur begint het glooiende landschap met steeds dezelfde koeien hem te vervelen. Totdat hij een paarse koe ziet. Dat is pas opmerkelijk en onvergetelijk!

Deze metafoor past hij toe in zijn visie op marketing. De Purple Cow staat voor opmerkelijk en onvergetelijk. Een ervaring die je wilt doorvertellen. Zijn visie onderbouwt hij met de veronderstelling dat reclame steeds minder effectief is. En dat de enige manier om de aandacht van je doelgroep te krijgen door producten en diensten opmerkelijk te laten zijn.

Opmerkelijke marketing is de kunst van het bouwen van een merk met een opmerkelijke en onvergetelijke  dienstverlening. Zo onderscheidend dat het de moeite waard is om door te vertellen. Niet alleen de vormgeving, maar de integrale dienstverlening van kop tot staart.

Het bestaansrecht van B2B Purple Cows

Wie kent niet beroemde B2C Purple Cows als Apple, Google, McDonalds, Red Bull en onze Nederlandse voorbeelden als Heineken en HEMA? Sterke merken met opmerkelijke dienstverlening die de moeite waard zijn om door te vertellen.

Maar wie kan top of mind een B2B Purple Cow noemen? Zijn er geen B2B marketing merken die zo opvallend zijn dat we hierover spreken? Komt dit doordat B2B bedrijven misschien niet opmerkelijk hoeven te zijn? Sales sluit de deal en marketing maakt de leaflets. Of loopt B2B marketing een aantal decennia achter? Wat mij betreft het laatste.

Doordat prijzen en diensten in de B2B sector steeds transparanter worden, moeten bedrijven steeds competitiever handelen. Ze kunnen steeds minder leunen op Sales die de deal sluit. Net als in de B2C markt moet de algehele dienstverlening onderscheidend en opmerkelijk zijn van de concurrentie om je duurzaam concurrentievoordeel te behouden. En bovenal moet je dienstverlening  de moeite waard zijn om door te vertellen.

Hubspot: het voorbeeld van een B2B Purple Cow

Er is enorm veel te vertellen over dit Amerikaanse B2B marketing software bedrijf opgericht in 2006, maar ik laat nu twee cijfers voor zich spreken. Met ‘slechts’ 8.000 bedrijven als klant realiseren ze een enorm aantal fans die praten over hun merk:

  • + 300.000 volgers op Twitter
  • + 530.000 fans op Facebook

Opmerkelijk? Ter vergelijking heeft hoofdsponsor Aegon van mijn favoriete voetbalclub Ajax slechts 7.000 fans op Facebook. Of heeft dit meer te maken met de Woekerpolis affaire?

Wil je een indruk krijgen van de opmerkelijke dienstverlening van Hubspot? Kijk eens naar hun presentaties op slideshare: http://www.slideshare.net/hubspot. In een latere blog vertel ik meer over deze opmerkelijke B2B Purple Cow en andere (Nederlandse) Purple Cows.

Ken je een Nederlandse B2B Purple Cow? Stuur mij dan svp een berichtje op twitter.com/mmbeekman.