Winstgroei
Terug naar overzicht
blog

Inktweb verdubbelt haar omzet en is FD Gazelle!

Net als in 2013 slaagde webwinkel Inktweb er ook dit jaar in zijn omzet te verdubbelen. Het succesvolle bedrijf in printersupplies staat op het punt de voorraad en uitgiftewinkel in Heerhugowaard te verhuizen naar Alkmaar. Daar hebben de eigenaren Patrick Tyc en Marc van Raai zes keer meer ruimte. Als partner van de FD Gazellen gingen wij op zoek naar het succesgeheim van Inktweb.

‘Wij gaan liever met de billen bloot’

De aanstaande verhuizing van Inktweb naar Alkmaar is een nieuwe stap in de ontwikkeling van het bedrijf, zegt oprichter Patrick Tyc: ‘We willen onze dienstverlening en omzet verder verbeteren door meer orders direct uit te sturen en dat kan als we grotere voorraden kunnen aanhouden. We halen steeds meer producten uit China, die in bulk op pallets worden afgeleverd. Het werd gewoon te vol in ons oude pand.’

Ook financieel was het een goed moment om een nieuw pand te betrekken zegt Tyc: ‘We hebben altijd goed gespaard. Met het geld dat we hebben ingebracht, een kwart van de hypotheek, gaan we straks van een vierkante meterprijs van honderdnegen euro per jaar naar acht euro vijftig de vierkante meter. Ook de verbouwing betalen we uit eigen middelen.’

Partnerships

De sterke omzetgroei van Inktweb heeft volgens Patrick Tyc verschillende factoren: ‘We zijn in 2013 scherper gaan inkopen, waardoor afnemers die op prijs zoeken ook bij ons zijn gaan bestellen. Daarnaast zijn we partnerships gaan opzetten, waarbij onze partners hun producten bij ons inkopen. Een goed voorbeeld daarvan is de samenwerking met een uitgever van computerbladen. Deze maakt tijdschriften voor een trouwe lezersgroep die ze meer aan zich wil binden. Voor die uitgever hebben wij een complete webshop gemaakt, waarbij de bestellingen die bij hen binnenkomen, bij ons uit de printer rollen, waarna wij de producten uitleveren. Zij hebben met die webshop een marketingtool, wij genereren omzet. Dergelijke partnerships willen we komend jaar vaker aangaan.’

‘Straks gaan we van een vierkante meterprijs van honderdnegen euro per jaar naar acht euro vijftig de vierkante meter’

Webshop

Op dit moment werken er zes mensen bij Inktweb. Na de verhuizing naar Alkmaar zal dat aantal toenemen, maar niet substantieel. Het succes van Inktweb zit vooral in de webshop: ‘We hebben achter onze website veel geautomatiseerd. Voorraden worden vanzelf bijgehouden, verzendlabels worden automatisch gegenereerd. Dat scheelt handen. De werking van de website is de belangrijkste pijler onder ons succes. We hebben ervoor gekozen om alles zelf te ontwikkelen. Daardoor kunnen we voortdurend makkelijk aanpassingen doen in de site. Dit maakt ook de samenwerking met onze partners mogelijk.’
Daarnaast is het gemak waarmee afnemers online kunnen bestellen een succesfactor. Patrick Tyc: ‘Een concurrent is 123Inkt. Ze hebben het grootste marktaandeel en wij kunnen ze niet op prijs noch op snelle levering verslaan. Een kritische succesfactor voor ons is dat we ze op deze punten heel kort volgen en ze de baas zijn in winkelgemak.’

Publieke beoordelingen

Opvallend, op de homepage van de webshop plaatst Inktweb alle klantbeoordelingen, de goede en –heel soms zijn ze er – de minder goede. Patrick Tyc: ‘Uiteraard is het beter dat je klanten vertellen dat je goed bent, dan dat je dat van jezelf zegt. Daarnaast geven die publieke beoordelingen ons ook de opdracht om het uiterste uit onszelf te halen. Wij vinden dit soort reviews belangrijker dan het plaatsen van een banner van Thuiswinkelwaarborg. Daarmee zeg je in feite niet meer dan dat je aan de Nederlandse wetgeving voldoet. Wij gaan liever met de billen bloot. Klanten verwachten vandaag de dag sowieso dat je meer doet dan je aan de wet houden. Ze gaan niet positief over je twitteren wanneer je als leverancier doet wat je hebt beloofd. Dat vinden ze vanzelfsprekend. Pas als je meer doet dan klanten verwachten, pakken ze hun smartphone. Of als je ze persoonlijk vraagt je dienstverlening te beoordelen. En dat doen we.’

‘Klanten verwachten vandaag de dag sowieso dat je meer doet dan je aan de wet houden’ 

Gouden Gazelle nominatie: Inktweb is in 2009 opgericht en heeft één uitgiftewinkel in Heerhugowaard. Er werken zes mensen. De omzet bedroeg in 2012 € 527.782,- en in 2013 € 1.040.000,-. Inktweb is in 2014 voor het eerst genomineerd als FD Gazelle.

Gelijkaardige publicaties