Pinterest vs Instagram
Terug naar overzicht
blog

Instagram vs Pinterest

Visuele content is de toekomst van content marketing, zo schijnt. In ieder geval voor wat betreft de organische groei van de aanwezigheid van zowel B2B als B2C bedrijven op sociale media, en natuurlijk het verkeer naar de eigen website die daarvan het resultaat kan zijn.

In eerdere artikelen is beschreven wat we verwachten van marketing in 2014, en hoe visueel gerichte sociale netwerken een opmars zullen maken ten opzichte van het dominante Facebook. Vandaag wil ik het met u hebben over twee van deze grafische sociale netwerken, Pinterest en Instagram, en waarom u al dan niet voor het ene of het andere netwerk zou moeten kiezen als aanvulling op uw social media marketing

Instagram: foto app voor onderweg

"Heb je insta?" Een vraag die jonge jongens aan jonge meiden stellen anno 2014, waar ik een jaar of wat geleden zelf eerder om een nummer zou vragen, of hoogstens om een Facebook account. Instagram is de grootste van de twee sociale netwerken die we hier bespreken, met 160 miljoen maandelijks actieve gebruikers wereldwijd (versus de 54 miljoen van Pinterest). Af te lezen aan mijn persoonlijke Facebook-feed zou ik zeggen dat ze in Nederland ook meer gebruikers hebben dan Pinterest.
 
Instagram is vooral bedoeld als sociale foto-app: een manier om je dagelijkse leven op een visuele manier te delen met de mensen om je heen. Een leuk filtertje zorgt ervoor dat de digitale foto's een kunstzinnige zweem over zich heen krijgen. Wat aantrekkelijk lijkt te zijn voor jongeren (waarbij instagram volop in zwang is en wereldwijd echt iets van een deukje in het marktaandeel van Facebook lijkt te tikken), is dat het nieuw is - hoe lang dat ook mag duren - en dat het daardoor misschien ook wel minder toegankelijk is voor ouderen (en dus ouders!). Als u als B2C bedrijf een erg jonge doelgroep wilt aanspreken, en de social media marketing zo interactief mogelijk wilt opzetten is instagram een goede keuze. 'Insta' is namelijk meer op het creëren en delen door de gebruiker zelf gericht

Pinterest: twitter meets tumblr

Pinterest lijkt in Nederland nog niet zo bekend: de meeste mensen in mijn Facebook- en twitterfeed kennen wel instagram, en tumblr en wordpress blogs, maar pinterest zie je eigenlijk niet of nauwelijks voorkomen.
 
Pinterest is vooral bedoeld als platform om interessante visuele content te delen, welke de gebruiker online heeft gevonden. Gebruikers worden uitgenodigd om de zogenaamde 'pins' te repinnen; dus te delen wat ze op een ander 'pinboard' hebben gezien. En op basis van specifieke zoekwoorden, vergelijkbaar met de hashtag van twitter, kunnen bedrijven en individuen met dezelfde interesses elkaar vinden. Daarnaast heeft Pinterest een iets oudere doelgroep (18-34 jaar).

Pinterest: Klein maar Fijn

Vanwege de oudere doelgroep, de mogelijkheid om op interesses te zoeken en daarmee de discussie te kunnen volgen, en het 'repin'-idee is Pinterest voor mij wat marketingpower betreft de winnaar. 
Daarnaast zijn er ook al veel bedrijven die middels een Pinterest campagne interessante marketingresultaten hebben bereikt. Zo heeft Topshop in de UK rond de kerst een campagne opgezet waarbij op briljante wijze online- en offline marketing werden gecombineerd: mensen werd gevraagd hun Topshop-verlanglijstje op Pinterest te delen. Vervolgens liet Topshop grote touchscreens in haar winkel plaatsen, zodat het winkelend publiek direct de meest populaire items kon bekijken en zijn eigen favorieten toevoegen.
Het kleinere pinterest toont betere resultaten wanneer het aankomt op het genereren van verkeer naar de eigen website. Misschien is Instagram groter, maar voor marketingdoeleinden is Pinterest voorlopig toch sterker!

Gelijkaardige publicaties