Artikel
Geschreven door Stefanie de Vos
Posted on 11-11-2020

Klantbeleving en optimalisatie

56 keer gelezen

Vaak laten we de prijs en snelheid van leveren leidend zijn bij het in zee gaan met een leverancier, maar is dat wel de juiste keuze. Vaak kijken mensen niet verder dan alleen deze elementen van een transactie. Maar kijk eens verder dan alleen de prijs en de snelheid van leveren. Is de leverancier wel kredietwaardig? Alleen door het stellen van deze vraag kan een hoop ellende en narigheid voorkomen.

De deal is rond!!! De transactie is gesloten, we gaan met elkaar in zee. Iedereen is blij! Maar is de leverancier wel kredietwaardig? Hoe staan ze er financieel voor? Zijn er geen dubieuze handelingen of transacties bij de organisatie met wie u zaken. Hoe zit de organisatie eruit?   Allemaal vragen die de euforie van de deal kunnen bederven. Het is dus zaak om hier een proces te laten gelden die bijvoorbeeld met de juiste krediet informatie kan aangeven of het samenwerken met de klant of leverancier aantoonbaar goed werk kan leveren.

Door vooraf de kredietwaardigheid te checken,  weet u precies met wie u zaken doet en om wel of niet een overeenkomst aan te gaan.

Op deze wijze bent u niet alleen in staat om een langdurige samenwerkingsverband aan te gaan met uw leveranciers, maar weet u ook met wie u direct zaken doet, hoe de complete organisatiestructuur van uw leverancier eruit ziet en hoe die er financieel voorstaan. Zeker in de tijd waarin we nu leven, is dit van levensbelang! Met andere woorden: U wordt nooit op negatieve wijze verrast met situatie rondom kredietwaardigheid die u van te voren had kunnen weten. 

Duurzame relaties met uw leveranciers dragen dus direct ook bij aan een succesvolle Customer Journey en een hoge klanttevredenheid.

Onlangs sprak ik met een business partner van Neerlands grootste E-Commerce organisatie over langdurige en duurzame leveranciersrelaties.  Hij vertelde mij dat anticipatie op de behoefte van de klant misschien het allerbelangrijkste is binnen de relatie met een klant. Neem nu bijvoorbeeld de huidige Corona-crisis. In het begin was de crisis was onze strategie hoe maken wij het voor onze klanten zo prettig mogelijk om thuis te kunnen werken? Maar hoe langer de crisis aanhoudt is deze behoefte gaan verschuiven, zoals verbouwing, tuinaanleg en sporten rondom het huis. Voor ons is het belangrijk constant te weten waar klanten naar op zoek zijn en hoe ze producten selecteren. Wat kunnen we bieden en sluit dit aan bij de behoefte van de klant?

Om aan deze constant veranderde vraag van de klant te voldoen is het voor ons van cruciaal belang dat de leveranciersketen perfect aansluit bij de behoefte en vraag van onze klanten. Want dit levert ons een uitstekend klant relatie op.

Echter, net zo cruciaal, is de kredietwaardigheid van onze leveranciers. Kunnen deze leveren en kunnen ze dit op tijd? Het zou desastreus zijn als een leverancier niet kan leveren omdat deze niet kredietwaardig is. Niet alleen voor onze organisatie maar met name voor onze klanten.

Het checken van deze kredietwaardigheid is ingebakken in ons proces van het aangaan van een relatie met onze leveranciers. De Customer Journey en de kredietwaardig van onze leveranciers zijn dus onlosmakelijk verbonden met onze klant tevredenheid.

Het is belangrijk om de behoefte van de klant te weten, maar net zo belangrijk is om de leveranciersketen te toetsen of deze zijn afspraken kunnen nakomen. Zonder dit aspect is een duurzame relatie en klanttevredenheid een luchtkasteel.  

Het bovenstaande voorbeeld illustreert dat een regelmatige check op de kredietwaardig van leveranciers geen overbodige luxe is. Dit geldt niet alleen voor de grote e-commerce organisatie maar voor elke organisatie, groot of klein.

Binnen de Groothandel en E-commerce practice van Graydon komen we het tegendeel vaak tegen.

Is dit bij u ook het geval? We gaan graag stap voor stap door uw leveranciersketen en kijken waar we cruciale informatie kunnen leveren die de klant relatie kunnen optimaliseren en verbeteren.

Neem gerust contact met u ons op, we zijn u graag van dienst.


Robbert Sinoo -Corporate Clients Wholesale

r.sinoo@graydon.nl – 06 22 17 43 71

Stefanie de Vos- Senior Account manager Wholesale

s.de.vos@graydon.nl  - 06 52 49 74 43