Artikel
Geschreven door Stephanie Matse
Posted on 04-08-2015

Klantenwerving anno nu draait om de gunfactor

159 keer gelezen

Ieder bedrijf doet aan klantenwerving. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo blijven. Maar de manier waarop we klanten werven, verandert wel. Klantenwerving verloopt steeds vaker digitaal en steeds vaker zoekt de klant een aanbieder op - in plaats van omgekeerd. Dat betekent dat u moet opvallen en dat u moet werken aan uw gunfactor. Want waarom zou een klant ú de opdracht gunnen?

Klantenwerving anno nu

De komst van internet, mobiele telefoons en steeds meer digitale tools en applicaties hebben ervoor gezorgd dat klanten steeds beter geïnformeerd zijn én kunnen inkopen waar en wanneer ze willen. Stuurde u vroeger een mailingbrief om te laten weten dat u er bent, tegenwoordig zoekt de inkoper u zelf online wel op. Dat betekent dat uw website perfect gevonden moet worden - een allereerste vereiste. Maar daar blijft het niet bij. U moet ook: 

  • Bieden wat uw klant zoekt
  • Gemak bieden met online én mobiele service
  • Aansluiten op de belevingswereld van uw klant

Bieden wat uw klant zoekt

Door de digitale revolutie kunt u veel meer over uw klanten te weten komen. Waar klikt hij op? Wat koopt hij? Hoe vaak? Met de juiste software kunt u daardoor binnen een mum van tijd analyses maken om uw klant op basis van zijn gedrag beter te leren kennen. U kunt zelfs gegevens inkopen bij derden en deze aan uw eigen gegevens koppelen. Daarmee kunt u bijvoorbeeld inzicht krijgen in waar uw klanten wonen, werken, in welke auto ze rijden en wat ze in hun vrije tijd doen. Allemaal informatie die u kunt gebruiken om uw klant exact te bieden wat hij zoekt – op een voor de klant relevante manier. Belangrijk, want hij is altijd maar één muisklik verwijderd van het aanbod van uw concurrent.

Gemak bieden met online én mobiele service

Steeds meer mensen doen hun online inkopen onderweg of ‘even snel’ via een smartphone of tablet. Google zag het aantal mobiele zoekopdrachten daardoor in één jaar met 400% toenemen. Uit onderzoek van Forrester Research blijkt daarnaast dat in 2018 naar verwachting 49% van alle online aankopen via een smartphone of tablet wordt gedaan. Een ‘responsive’ website die zich aanpast aan de schermgrootte van het medium (smartphone, tablet of computer) is dan ook niet langer een gadget. Het is een must. Google onderstreept dit, want sinds kort krijgen responsive websites een hogere positie in de zoekresultaten dan statische websites. 

Aansluiten op de belevingswereld van uw klant 

Uw klanten vinden u online, u biedt ze de producten en website navigatie die aansluit op hun behoeften en aankoopgedrag - en u biedt de mogelijkheid om ook onderweg met een mobiel of tablet inkopen te doen. Bent u er dan? Doet u aan klantenwerving anno nu? Helaas niet. Want wat u kunt, kunnen uw concurrenten ook. Dus waarom zou de klant bij ú kopen en niet bij de concurrent? Wat is uw onderscheidend vermogen? Het internet wordt steeds voller, dus het wordt steeds belangrijker positief op te vallen en te vechten voor de gunfactor van de klant. Dat kan onder andere door: 

  • Vertrouwen uit te stralen (bijvoorbeeld door testimonials of keurmerken te vermelden)
  • Opvallend goede service te bieden (bijvoorbeeld door bestellingen gratis te verzenden of een chat helpdesk te bieden)
  • Nieuwe klanten een welkomstcadeau aan te bieden
  • Goede doelen te steunen (en dat op uw website te vermelden!)
  • Eerlijk, open en op een persoonlijke manier te communiceren
  • Het vooral anders te doen dan uw concurrenten

Meer informatie over klantenwerving

Klantenwerving verandert. Wilt u daarover meer weten? Lees dan ook dit artikel over klantsegmentatie en dit artikel over leadgeneratie en prospecteren eens.