Door klanten in groepen in te delen, kunt u ze op een meer persoonlijke manier benaderen met een boodschap en aanbod dat beter aansluit op hun behoeften. U vergroot hiermee uw verkoopkans - en dus uw omzet. Maar klantsegmentatie biedt meer voordelen.
U krijgt ook inzicht in het aankoopgedrag van klanten en kunt op basis daarvan ontdekken wie uw beste klanten zijn. Vervolgens kunt u uw dienstverlening voor hen aanpassen, zodat ze langer bij u blijven en meer bij u kopen. U kunt het profiel van deze klanten ook gebruiken in uw zoektocht naar nieuwe klanten.
Kopen vooral vrouwen van 35 jaar in de omgeving van Assen uw product? Dan zijn dát de adressen die u opvraagt bij de adresleverancier. Van zeer trouwe klanten maakt u ambassadeurs die nieuwe klanten kunnen werven - en van klanten die u minder interessant vindt, neemt u afscheid (daarover later meer). Zo werkt u automatisch ook efficiënter. U richt zich immers alleen nog op de klanten die renderen. Dat scheelt direct arbeidstijd en marketinggeld.